Vitt moln relative

Nyckelförskolan Backen
Öppnar dörren till svenska samhället

Förskolan Backen ligger högt uppe på Storholmsbackarna i Vårberg. Förskolan har en egen gård med många inslag från naturen, där det finns gott om plats för barnens utforskande och lek. På varje avdelning finns det goda möjligheter till skapande verksamhet och en rik språklig miljö där pedagogerna har stor vana att möta flerspråkiga barn.

Tellusbarn lägger grunden i svenska språket
Språk är barnets främsta redskap för att kommunicera, tänka och lära. Därför är det ett av Tellusbarns tre fokusområden.

Många barn på Tellusbarns förskolor har ett annat modersmål än svenska. Därför arbetar vi ständigt för att anpassa våra metoder för att ge barnen en god grund i det svenska språket. Då får barnen en av de viktigaste nycklarna till en väg in i det svenska samhället. Dessutom ökar deras förståelse för svensk tradition och kultur.

Pedagogerna stärker barnen i språkutvecklingen
Närvarande och aktiva pedagoger är nyckeln till språkundervisningen i förskolan. På förskolan sätter vi ord på det som händer i vardagen och använder medvetet ett rikt språk. Genom samtal, interaktion, högläsning och språklekar stimulerar vi barnens språkutveckling. Vi använder också bildstöd och teckenstöd för att möta barnen utifrån deras förståelse och var de befinner sig i sin individuella språkutveckling. Vi samverkar med hemmet för att stärka barnens språkutveckling i alla deras språk. När barnen vidgar sina språkkunskaper blir även barnets värld större och mer begriplig.

Språkglädje, högläsning och sång
På våra förskolor finns en tydlig och välutvecklad språkmiljö med böcker, sagor, rim och ramsor.

Vi arbetar med olika metoder för att stärka barnens språkutveckling, till exempel Dialogic Book Reading, DBR. Det är en strukturerad, evidensbaserad metod för att läsa och samtala om böcker. Pedagogen leder boksamtal där barnen blir aktiva i dialog istället för att vara passiva lyssnare.

Tellusbarn har ett samarbete med den marknadsledande bilderbokstjänsten Polyglutt, för att arbeta med språkutveckling och litteratur i förskolan. Polyglutt har fler än 2 000 böcker på både svenska och ytterligare ett 60-tal språk, och med tjänsten får förskolorna tillgång till ett stort, digitalt bibliotek.

Bahar Neufeld
Rektor
bahar.neufeld@tellusbarn.se
Tel: 070-760 20 79

Avdelningar
Fjärilen: 072-253 17 63
Humlan: 072-253 17 64
Nyckelpigan: 072-253 17 65

Adress
Tellusbarn, Backen
Storholmsbackarna 34
127 43 Skärholmen

Hitta hit

Backen

Storholmsbackarna 34, Skärholmen, Sverige

Se vägbeskrivning

Ansök om plats hos oss.

Om du vill ansöka om plats till någon av våra förskolor vänder du dig direkt till din kommun. Önskar du även komma i kontakt med oss i samband med ditt förskoleval, till exempel för att komma på besök, ber vi dig fylla i formuläret nedan. Vi kontaktar dig inom kort.

Till ansökan

Kontakta oss



    integritetspolicyn


    Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy & Användarvillkor

    Antal avdelningar: 3
    Antal barnplatser: 50
    Öppettider: Vi följer kommunens ramtider för öppethållande, vilket för närvarande är 6:30-18:30.

    Stockholms stads brukarundersökning
    Så här tycker vårdnadshavarna om vår förskola

    Tellusbarns filmpris 2021

    Tellusbarns filmpris för att kombinera fakta och fantasi går till förskolan Backen för att filmen uppvisar en mångfald av pedagogiska miljöer med tydliga fakta om barnens utveckling. Tittaren får avnjuta alltifrån islyktor och lerskulpturer till mångfaldsgubbar samtidigt som viktiga vad och varför visualiseras.

     

    Dialogic bookreading

    På förskolan finns pedagoger med utbildning inom Dialogic bookreading – Högläsning med mer dialog.

    Utbildningen har innefattat:

    • Högläsningens betydelse för barns språkutveckling
    • Forskning kring dialogisk bokläsning
    • Metodens lästeknik och språkstrategier (crowd och peer)
    • Att välja bok
    • Förbereda bok med crowdfrågoor och målord
    • Organisation kring högläsning med mer dialog
    • Praktiskt arbete med läsning utifrån metoden
    • Dokumentation och utvärdering av läsveckor