Helen Ståhl, Rektor
Helen.stahl@tellusbarn.se

Tel: 070-445 54 25

Yeimy Nitz, Biträdande rektor 

Yeimy.Nitz@tellusbarn.se

Mob: 0704 457694  

Avdelningar: 

Fröet: 070-445 76 94

Adress:

Förskolan Växthuset

Täljöviksvägen 10
184 92 Åkersberga

Antal avdelningar: 3

Antal barnplatser: 62

Öppettider: Vi följer kommunens ramtider för öppethållande, vilket för närvarande är 6:30-18:30.

Tvåspråkig förskola med fokus på utepedagogik

Förskolan Växthuset ligger i Österåker inbäddad i grönskande natur och med en stor egen gård. Förskolan har svensk-engelsk profil och fokus på utepedagogik, där barnen ges goda möjligheter för utforskande och lek i naturen.

Förskolan lägger grunden för ett livslångt lärande och ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar, oavsett individuella förutsättningar. Förskolan Växthuset är allmänpedagogisk och följer skollagen, läroplanen och andra nationella styrdokument. Vi baserar vår undervisning på barnens intressen och erfarenheter, där leken står i centrum. Genom lek lär sig barn att samspela med varandra, visa hänsyn och våga ta plats. I leken utvecklas språket och barnen får utlopp för sin kreativitet och fantasi. Allt är möjligt i leken!

Vår undervisning innehåller många olika aktiviteter och ger utrymme för barnens eget utforskande. Hos oss ges barnen möjlighet att själva göra aktiva val och vi möter barnen där de är och utmanar dem utifrån sina egna förutsättningar och behov. Förskolan ska vara rolig, lärorik, trygg och säker för alla barn. Därför har vi inarbetade rutiner för både omsorg, undervisning och säkerhet.

Hos oss på Växthuset finns en tydlig och välutvecklad språkmiljö med böcker, sagor, rim och ramsor. Närvarande och aktiva pedagoger är nyckeln till språkundervisningen i förskolan. Pedagogerna sätter ord på det som sker i vardagen och använder medvetet ett rikt språk. Genom samtal, interaktion, högläsning och språklekar stimuleras barnens språkutveckling. I vår undervisning använder vi evidensbaserade och språkstärkande metoder för att kunna stimulera och följa alla barns språkutveckling.

Att förskolan har en svensk-engelsk profil innebär att det finns engelsktalande pedagoger som till stor del pratar engelska med barnen, i både undervisnings- och omsorgssituationer. Vårt huvudspråk är svenska, men vi ser till att sånger, böcker och annat material finns på både svenska och engelska. På så sätt kan barnen tillägna sig båda språken i förskolan. Förskolans pedagoger har strategier för att möta barn som både pratar mer eller mindre svenska och engelska.

Genom att vistas mycket i naturen skapar vi intresse och förståelse för växter och djur tidigt i livet. Med denna förståelse och kunskap om vår natur utvecklas en respekt för vår omgivning, vilket är betydelsefullt i lärandet för en ekologiskt hållbar framtid. Med läroplanen som grund utforskar vi förskolans närmiljö och naturresurser och bekantar oss med allemansrätten. Det finns mycket användbart material i skogen. Kan vi hitta något av samma sort? Någonting som är mjukt eller hårt? Kan vi hitta spår efter några djur? Vi tar reda på hur saker och ting förhåller sig genom att vara nyfikna och undersökande. Hur ser exempelvis fjärilens eller grodans livscykel ut?

Utomhusmiljön skapar helt andra förutsättningar för barnen att utveckla sin motorik och kroppsuppfattning än inomhusmiljön. Att vara en timme utomhus ger ungefär dubbelt så mycket mer fysisk aktivitet än att vara inomhus. Daglig rörelse är också bra för barns förutsättningar för lärande, eftersom det finns samband mellan fysisk aktivitet och inlärningsförmåga. Att få springa, hoppa och klättra tillsammans med andra främjar dessutom fantasin och de sociala och emotionella färdigheterna. Fysisk aktivitet är också ett verktyg i arbetet med begreppsförståelse och självförståelse, samtidigt som barnen ges möjlighet att utveckla sin motorik och kroppsuppfattning.

Förskola I Närområdet

 

 

Nyheter & Notiser