skip to Main Content
16sep 19
Konstnärligt internationellt projekt på förskolan Torget

Konstnärligt internationellt projekt på förskolan Torget

Förskolan Torget och förskolans konstförening, konstföreningen Torget, har glädjande nog blivit beviljade ett två-årigt Erasmus+ projekt; Beyond verbal. Beyond verbal är ett forskningsbaserat utvecklingsprojekt som sträcker sig bortom verbala och kulturella barriärer. Genom konstnärliga deltagandeprocesser syftar projektet till att utveckla arbetet med jämställdhet och normkritik för pedagoger och barn i…

20aug 19
Tellusbarn startar förskola med inriktning mot särskilt begåvade barn

Tellusbarn startar förskola med inriktning mot särskilt begåvade barn

Under hösten kommer Tellusbarns förskola The Rainbow i Kristineberg att utvecklas till en förskola med inriktning mot särskilt begåvade barn. Precis som alla barn behöver särbegåvade barn mötas av acceptans, goda relationer och en pedagogisk miljö som är anpassad utifrån varje barns individuella förmågor, behov och intressen. Under 90-talet benämndes…

19aug 19
Nyöppnade förskolor

Nyöppnade förskolor

Under denna vecka öppnar äntligen våra två nya förskolor Akvarellen i Skarpnäck och Växthuset i Österåker! Förskolornas rektorer och pedagoger ser spänt fram emot denna höst och att utveckla förskolorna tillsammans med barn och vårdnadshavare. Akvarellen finns mitt i centrala Skarpnäck, förskolan har en svensk-engelsk profil med fyra avdelningar. Förskolan…

26jun 19
Förskolan Akvarellen i Skarpnäck öppnar i augusti

Förskolan Akvarellen i Skarpnäck öppnar i augusti

Mitt i centrala Skarpnäck, precis intill ICA, öppnar Tellusbarn förskolan Akvarellen i augusti. Akvarellen kommer ha en allmänpedagogisk verksamhet med fokus på språk, skapande och hälsa. Förskolan kommer ha en svensk-engelsk profil. På Akvarellen kommer det finnas fyra avdelningar för barn i åldrarna 1-3 år och 3-6 år. Förskolan har…

24jun 19
Frön får liv på förskolan Pusslet

Frön får liv på förskolan Pusslet

På förskolan Pusslet har barnen tagit del av ett projekt kring odling under vårterminen. Projektet började med att flera barn blev nyfikna när de såg några ekollon som började få rötter. Många frågor väcktes: Vad är det? Var kommer rötterna ifrån? Varför växer det på ekollonet? Eftersom pedagogerna ville fånga…

12jun 19
Tellusbarn deltar på Förskolesummit

Tellusbarn deltar på Förskolesummit

Förskolesummit är en återkommande konferens som arrangeras av Stockholm stad i samarbete med Stockholms universitet, i år pågick Förskolesummit mellan den 3:de och 4:de juni. Syftet med Förskolesummit är att skapa ett möte mellan forskare och de som verkar inom förskolans praktik, eftersom förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund…

10jun 19
Dialogic book reading i praktiken på förskolan Tulpanen i Uppsala

Dialogic book reading i praktiken på förskolan Tulpanen i Uppsala

Dialogic book reading i praktiken på förskolan Tulpanen i Uppsala. På Tulpanen i Uppsala går många barn med flerspråkig bakgrund. För att möta alla barn utifrån sina individuella förutsättningar och samtidigt ta till vara på den språkliga mångfalden används olika metoder för att stimulera språket. En modell som Tulpanen arbetar…

27maj 19
Att stimulera barns sociala förmågor genom leken

Att stimulera barns sociala förmågor genom leken

Skolforskningsinstitutets forskningsöversikt ”Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor” ger intressanta perspektiv på hur pedagoger kan stötta barns sociala förmågor i förskolan. Forskningen som är sammanställd i översikten rör barn som är mellan 1-6 år och handlar om det målstyrda arbete som ska prägla förskolans verksamhet. Samtidigt som…

15maj 19
Momentmålning på förskolan The Cottage

Momentmålning på förskolan The Cottage

På förskolan The Cottage på Södermalm pågår ständigt spännande aktiviteter kring skapande både i ateljén och på avdelningarna. När barn ges möjlighet att utforska kring färg och form utvecklar de sin förmåga att förstå och gestalta världen. Läroplanen för förskolan beskriver att verksamheten ska sträva efter att varje barn utvecklar…

08maj 19
Lågaffektivt bemötande i förskolan

Lågaffektivt bemötande i förskolan

Lågaffektivt bemötande i förskolan är en metod som blivit vanligare. Lågaffektiv pedagogik innebär att man som vuxen använder olika strategier för att möta barn som lätt blir frustrerade och utagerande mot sin omgivning. Många barn har svårt att reglera och hantera sina känslor, samtidigt som de inte har förmågan att…

×Close search
Sök
X