Digitala samlingar på förskolan Pusslet i Älvsjö

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förskolan ska arbeta med digitala verktyg på ett sätt som gynnar alla barns lärande och läroplanen beskriver att utbildningen ska lägga grunden för barnens digitala kompetens. Nu i coronatider när många barn är hemma, skapas perfekta tillfällen att tänka nytt med digital teknik. På förskolan Pusslet har man kommit på ett bra sätt att ge alla barn möjlighet att ta del av förskolans undervisning, genom att ses på Skype varje dag.

Genom att ses med hjälp av digital teknik kan alla barn mötas, vare sig man är på förskolan eller hemma. Detta ger inte bara möjlighet att delta för alla barn, oavsett om man är sjuk eller inte, utan det skapar också bra tillfällen för barnen att utforska digitala verktyg. Dessutom bidrar även den digitala tekniken till att de barn som är hemma kan fortsätta ha kontakt med sina kompisar och pedagoger på förskolan, vilket är mycket uppskattat! Nästa steg för Pusslet är att bjuda in alla barn till gemensamt påskpyssel via Skype. Mottagandet har inte bara varit positivt bland barnen, föräldrar har även de tagit emot idén med öppna armar.

Bahar Neufeld är rektor på Pusslet och berättar: ”Tanken var att våra barn som är hemma skulle veta att vi tänker på dem och ge dem möjlighet att varje dag få träffa sina kompisar och pedagoger, i ett sammanhang de känner sig hemma i. När vi först testade såg vi att alla var peppade och ville delta i vår online-samling. Först märkte vi att barnen var lite försiktiga, men efter en stund började de prata med varandra som vanligt. Vi har en trolldocka som barnen har döpt till Hoba-Boba, hen är med på online-samlingarna och har blivit en symbol för att det är dags att samlas genom Skype. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans med våra barn!”

Fler inlägg

Symfonin

Naturupplevelser

På Tellusbarns kulturförskola Symfonin tycker både barn och personal om att vara ute, vi besöker regelbundet skogsområden och parker i närområdet. Det händer även att vi grillar pinnbröd eller korv med bröd i naturen, samt kokar te på stormkök. Barnen får en längre dag ute där de får utmana sin grovmotorik med bergs- och trädklättring och kojbyggen. Samtidigt pratar vi om allemansrätten och undersöker vad som finns i naturen.Det är inte heller helt ovanligt att vi får med oss en skräppåse tillbaka till förskolan med sådant som barnen hittat och som inte hör hemma i naturen.  Uppskattade dagar, som även

Fiolen

Möte med konstnärer

I det här projektet får barnen möta några moderna konstnärer och lära sig om konstens grunder och inspireras att skapa både individuellt och i grupp genom att experimentera olika material och tekniker på ett lekfullt sätt. Olika aktiviteter med både kollektiva och individuella uppgifter är det som främja lekfullhet, de material och verktyg vi använder kräver ingen förkunskap och är det som gör att barnen kan föras med och framåt i skapande processen och inte fastnar i något prestationskrav. Första konstnären som barnen fick inspireras av var Jackson Pollock. I Ateljén fick barnen leka att de var på ett besök