Digitala samlingar på förskolan Pusslet i Älvsjö

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förskolan ska arbeta med digitala verktyg på ett sätt som gynnar alla barns lärande och läroplanen beskriver att utbildningen ska lägga grunden för barnens digitala kompetens. Nu i coronatider när många barn är hemma, skapas perfekta tillfällen att tänka nytt med digital teknik. På förskolan Pusslet har man kommit på ett bra sätt att ge alla barn möjlighet att ta del av förskolans undervisning, genom att ses på Skype varje dag.

Genom att ses med hjälp av digital teknik kan alla barn mötas, vare sig man är på förskolan eller hemma. Detta ger inte bara möjlighet att delta för alla barn, oavsett om man är sjuk eller inte, utan det skapar också bra tillfällen för barnen att utforska digitala verktyg. Dessutom bidrar även den digitala tekniken till att de barn som är hemma kan fortsätta ha kontakt med sina kompisar och pedagoger på förskolan, vilket är mycket uppskattat! Nästa steg för Pusslet är att bjuda in alla barn till gemensamt påskpyssel via Skype. Mottagandet har inte bara varit positivt bland barnen, föräldrar har även de tagit emot idén med öppna armar.

Bahar Neufeld är rektor på Pusslet och berättar: ”Tanken var att våra barn som är hemma skulle veta att vi tänker på dem och ge dem möjlighet att varje dag få träffa sina kompisar och pedagoger, i ett sammanhang de känner sig hemma i. När vi först testade såg vi att alla var peppade och ville delta i vår online-samling. Först märkte vi att barnen var lite försiktiga, men efter en stund började de prata med varandra som vanligt. Vi har en trolldocka som barnen har döpt till Hoba-Boba, hen är med på online-samlingarna och har blivit en symbol för att det är dags att samlas genom Skype. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans med våra barn!”

Fler inlägg

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga

Torget

Kolonilotten i Rinkeby

I Rinkebydalens koloniträdgårdsförening finns förskolan Torgets egen kolonilott. Under april har förberedelserna varit i full gång, för att kolonilotten ska stå redo för denna odlingssäsong. Förra våren när förskolan fick tillgång till kolonilotten hann de inte riktigt med att förbereda innan allt stod i full blom. Både det som de själva sått och annat spännande kikade fram ur jorden. I år har förskolan Torget varit ute i god tid och personalen har arbetat med att gräva upp och vända på jorden så att den ska stå redo för sådd. I år tänker förskolan ta kontroll över växtligheten på kolonilotten och