En skog växer fram i ateljén på förskolan Oasen

Happy Children Painting in Art Class

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

I ateljén på förskolan Oasen arbetar ateljépedagogen Kitty tillsammans med barnen kring olika skapandeprocesser. Till ateljén kommer barnen i små grupper, så att alla får möjlighet att prova olika material och tekniker i sin egen takt. Genom att skapa tillsammans i mindre grupp stimuleras inte bara fantasi och kreativitet, utan även förmågan till samspel och kommunikation. I ateljén står processen i centrum, snarare än resultatet. Det innebär att barnen ges ett frirum i den kreativa miljön, där alla får testa, upptäcka och fantisera utan mallar och rätt eller fel. Lärandet i ateljén ska precis som alla andra aktiviteter i förskolan vara inriktade på lust och lek.  I den skapande processen ges många möjligheter till att bygga relationer, både barnen emellan och mellan ateljépedagogen och barnen. På så sätt blir även skapandet en viktig del i att lära känna varandra på flera plan och upptäcka nya sidor hos varandra.

Det första projektet i ateljén på Oasen heter ”Skogen”. Projektet har utgått från frågorna: Vad finns i skogen? Hur låter det? Vad luktar det? Vilka färger ser vi? Vilka former? För att fånga barnens intresse utifrån tidigare erfarenheter började arbetet kring att utforska lera, för att senare gå vidare med att måla pinnar och kottar. Gruppen gick under arbetets gång ut i skogen för att undersöka projektets frågeställningar och barnen plockade med sig löv och grenar till förskolan. Leralstren målades när de hade torkat och barnen jobbade vidare med färg på tyg och papper. Efter tre veckor kunde allt börja sättas ihop till en egen liten skog inne på förskolan. Ett landskap växte fram. Leran blev dungar och berghällar, tyget blev mark, stora träd målades i bakgrunden och stenar, kottar och löv placerades ut för att binda ihop allt. Plötsligt upptäckte några barn att en hemlig stig slingrade sig genom skogen. Den lyftes då fram med en ljusslinga som sedan barnen kunde gå på upptäcktsfärd på med sina fingrar.  Precis som denna lilla stig som sakta växte fram är processerna i ateljén inte utstakade i förväg, ateljépedagogen startar igång processen och resten formas i ett ständigt samspel tillsammans med barnen. Läs mer om förskolan Oasen här.

Om Tellusbarn

Tellusbarn driver 15 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra förskolechefer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.[:en]I ateljén på förskolan Oasen arbetar ateljépedagogen Kitty tillsammans med barnen kring olika skapandeprocesser. Till ateljén kommer barnen i små grupper, så att alla får möjlighet att prova olika material och tekniker i sin egen takt. Genom att skapa tillsammans i mindre grupp stimuleras inte bara fantasi och kreativitet, utan även förmågan till samspel och kommunikation. I ateljén står processen i centrum, snarare än resultatet. Det innebär att barnen ges ett frirum i den kreativa miljön, där alla får testa, upptäcka och fantisera utan mallar och rätt eller fel. Lärandet i ateljén ska precis som alla andra aktiviteter i förskolan vara inriktade på lust och lek.  I den skapande processen ges många möjligheter till att bygga relationer, både barnen emellan och mellan ateljépedagogen och barnen. På så sätt blir även skapandet en viktig del i att lära känna varandra på flera plan och upptäcka nya sidor hos varandra.

Det första projektet i ateljén på Oasen heter ”Skogen”. Projektet har utgått från frågorna: Vad finns i skogen? Hur låter det? Vad luktar det? Vilka färger ser vi? Vilka former? För att fånga barnens intresse utifrån tidigare erfarenheter började arbetet kring att utforska lera, för att senare gå vidare med att måla pinnar och kottar. Gruppen gick under arbetets gång ut i skogen för att undersöka projektets frågeställningar och barnen plockade med sig löv och grenar till förskolan. Leralstren målades när de hade torkat och barnen jobbade vidare med färg på tyg och papper. Efter tre veckor kunde allt börja sättas ihop till en egen liten skog inne på förskolan. Ett landskap växte fram. Leran blev dungar och berghällar, tyget blev mark, stora träd målades i bakgrunden och stenar, kottar och löv placerades ut för att binda ihop allt. Plötsligt upptäckte några barn att en hemlig stig slingrade sig genom skogen. Den lyftes då fram med en ljusslinga som sedan barnen kunde gå på upptäcktsfärd på med sina fingrar.  Precis som denna lilla stig som sakta växte fram är processerna i ateljén inte utstakade i förväg, ateljépedagogen startar igång processen och resten formas i ett ständigt samspel tillsammans med barnen.

Om Tellusbarn

Tellusbarn driver 15 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra förskolechefer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.

[:]

Fler inlägg

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga

Torget

Kolonilotten i Rinkeby

I Rinkebydalens koloniträdgårdsförening finns förskolan Torgets egen kolonilott. Under april har förberedelserna varit i full gång, för att kolonilotten ska stå redo för denna odlingssäsong. Förra våren när förskolan fick tillgång till kolonilotten hann de inte riktigt med att förbereda innan allt stod i full blom. Både det som de själva sått och annat spännande kikade fram ur jorden. I år har förskolan Torget varit ute i god tid och personalen har arbetat med att gräva upp och vända på jorden så att den ska stå redo för sådd. I år tänker förskolan ta kontroll över växtligheten på kolonilotten och