QR-koder på förskolan Piazzan

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

QR är en förkortning av Quick respons, med andra ord snabbt svar. En Qr-kod ser ungefär ut som en samling av massa prickar (myrornas krig), men är egentligen en länk som kan rymma en massa information.

Genom att introducera QR-koder i förskolan ger man inte bara barnen möjlighet att utforska digitala verktyg, utan det skapar också nyfikenhet, meningsfullhet, spänning och glädje. Det öppnar upp för nya möten och samarbeten mellan barnen, och ger tillfällen för kommunikation och problemlösningar.

Det finns många olika situationer och aktiviteter som kan bli ännu mer utmanande och intressanta med en QR-kod. Barnen fångas av det magiska med att koderna förvandlas till bild, ljud, video eller uppdrag. Genom de digitala verktygen erbjuds barnen en möjlighet att konstruera och nyttja teknik utifrån sina intressen och erfarenheter, enligt förskolans läroplan (Lpfö18). På Piazzan ser pedagogerna att de digitala verktygen berikar, underlättar och förenklar vardagen på förskolan tillsammans med barnen.

På Piazzan finns QR-koder att scanna på olika platser, som exempelvis i naturhörnan, där barnen kan lyssna på fakta om världens djur. QR-koderna kan på så vis leda till att barnens lek fördjupas och stimulera till utforskande på ett lekfullt sätt.  Även sångkorten på förskolan består av QR-koder, med tillhörande bild och sång, och det finns inlästa sagoböcker på olika språk som kan användas av barnen. På så sätt förenklas arbetet med att kunna stimulera alla barns modersmål och språkutveckling. QR-kodning är också ett bra sätt att dokumentera barnens berättande kring sitt skapande, genom att dessa koder scannas av barnen och deras familjer.

Fler inlägg

Symfonin

Naturupplevelser

På Tellusbarns kulturförskola Symfonin tycker både barn och personal om att vara ute, vi besöker regelbundet skogsområden och parker i närområdet. Det händer även att vi grillar pinnbröd eller korv med bröd i naturen, samt kokar te på stormkök. Barnen får en längre dag ute där de får utmana sin grovmotorik med bergs- och trädklättring och kojbyggen. Samtidigt pratar vi om allemansrätten och undersöker vad som finns i naturen.Det är inte heller helt ovanligt att vi får med oss en skräppåse tillbaka till förskolan med sådant som barnen hittat och som inte hör hemma i naturen.  Uppskattade dagar, som även

Fiolen

Möte med konstnärer

I det här projektet får barnen möta några moderna konstnärer och lära sig om konstens grunder och inspireras att skapa både individuellt och i grupp genom att experimentera olika material och tekniker på ett lekfullt sätt. Olika aktiviteter med både kollektiva och individuella uppgifter är det som främja lekfullhet, de material och verktyg vi använder kräver ingen förkunskap och är det som gör att barnen kan föras med och framåt i skapande processen och inte fastnar i något prestationskrav. Första konstnären som barnen fick inspireras av var Jackson Pollock. I Ateljén fick barnen leka att de var på ett besök