Analog programmering på förskolorna Galaxen och Backen

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

I och med förskolans reviderade läroplan (Lpfö 18), som innehåller nya målformuleringar kring digitalt lärande, behöver den digitala kompetensen stärkas i förskolan. I läroplanen står det bland annat att förskolan ska ge barn möjlighet att skapa med hjälp av olika tekniker, såväl digitala som andra, och att barn ska ges förutsättningar att utveckla digital kompetens. En del i detta arbete är att utforska programmering på olika sätt. Genom att delta i aktiviteter kring programmering stimuleras barnens förmåga att lösa problem, hitta mönster, tänka logiskt och att vara kreativ.   

Med barn i förskoleålder kan man både arbeta med unplugged programmering och med digital programmering. En fördel med unplugged programmering är att barnen ges möjlighet att uppleva programmering med flera sinnen, exempelvis genom att bygga, dansa, rita och pärla. Därför är det bra att arbeta med analog programmering vid sidan av digital programmering. Programmering handlar först och främst om problemlösning och att göra steg-för-steglösningar och att följa dessa. Ett enkelt och roligt sätt att börja är att be barnen instruera hur pedagogen ska hälla upp drycken under lunchen. Pedagogen följer sedan instruktionerna till punkt och pricka, precis som en robot. När det blir tokigt kommer barnen reagera och man får börja om igen. Här handlar det om att minsta lilla moment måste programmeras, precis som med en dator. Det blir förvånande många kommandon som behövs för att utföra arbetet!

På förskolan Backen har flera barn deltagit i rörelseaktiviteter med programmering. Pedagogerna programmerar barnen med olika rörelser, till exempel ”Gå två steg fram, två steg bakåt och ett steg åt vänster”.  När barnen övat en stund får de programmera varandra på samma sätt. Inte bara har barnen fått tillfälle att lösa problem tillsammans, utan även öva på sin kroppsuppfattning och olika matematiska begrepp.

På Galaxen har barnen tagit del av analog programmering genom att följa mönster med pärlor. Genom att uppmärksamma mönster ges barnen möjlighet till problemlösning och att se skillnader och likheter. Barnen utvecklar även sin förståelse för form, läge och riktning, och grundläggande egenskaper hos mängder, antal och ordning.

Fler inlägg

Symfonin

Naturupplevelser

På Tellusbarns kulturförskola Symfonin tycker både barn och personal om att vara ute, vi besöker regelbundet skogsområden och parker i närområdet. Det händer även att vi grillar pinnbröd eller korv med bröd i naturen, samt kokar te på stormkök. Barnen får en längre dag ute där de får utmana sin grovmotorik med bergs- och trädklättring och kojbyggen. Samtidigt pratar vi om allemansrätten och undersöker vad som finns i naturen.Det är inte heller helt ovanligt att vi får med oss en skräppåse tillbaka till förskolan med sådant som barnen hittat och som inte hör hemma i naturen.  Uppskattade dagar, som även

Fiolen

Möte med konstnärer

I det här projektet får barnen möta några moderna konstnärer och lära sig om konstens grunder och inspireras att skapa både individuellt och i grupp genom att experimentera olika material och tekniker på ett lekfullt sätt. Olika aktiviteter med både kollektiva och individuella uppgifter är det som främja lekfullhet, de material och verktyg vi använder kräver ingen förkunskap och är det som gör att barnen kan föras med och framåt i skapande processen och inte fastnar i något prestationskrav. Första konstnären som barnen fick inspireras av var Jackson Pollock. I Ateljén fick barnen leka att de var på ett besök