QR-koder på förskolan Piazzan

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

QR är en förkortning av Quick respons, med andra ord snabbt svar. En Qr-kod ser ungefär ut som en samling av massa prickar (myrornas krig), men är egentligen en länk som kan rymma en massa information.

Genom att introducera QR-koder i förskolan ger man inte bara barnen möjlighet att utforska digitala verktyg, utan det skapar också nyfikenhet, meningsfullhet, spänning och glädje. Det öppnar upp för nya möten och samarbeten mellan barnen, och ger tillfällen för kommunikation och problemlösningar.

Det finns många olika situationer och aktiviteter som kan bli ännu mer utmanande och intressanta med en QR-kod. Barnen fångas av det magiska med att koderna förvandlas till bild, ljud, video eller uppdrag. Genom de digitala verktygen erbjuds barnen en möjlighet att konstruera och nyttja teknik utifrån sina intressen och erfarenheter, enligt förskolans läroplan (Lpfö18). På Piazzan ser pedagogerna att de digitala verktygen berikar, underlättar och förenklar vardagen på förskolan tillsammans med barnen.

På Piazzan finns QR-koder att scanna på olika platser, som exempelvis i naturhörnan, där barnen kan lyssna på fakta om världens djur. QR-koderna kan på så vis leda till att barnens lek fördjupas och stimulera till utforskande på ett lekfullt sätt.  Även sångkorten på förskolan består av QR-koder, med tillhörande bild och sång, och det finns inlästa sagoböcker på olika språk som kan användas av barnen. På så sätt förenklas arbetet med att kunna stimulera alla barns modersmål och språkutveckling. QR-kodning är också ett bra sätt att dokumentera barnens berättande kring sitt skapande, genom att dessa koder scannas av barnen och deras familjer.

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga