Tellusbarn och projekt med fokus på leken

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
[:sv]

På flera av Tellusbarns förskolor genomförs projekt med fokus på leken. Detta innebär strukturerade lekgrupper med både de yngre och äldre barnen. Lekgrupperna är tydligt organiserade och sker i små grupper tillsammans med en eller två pedagoger. Barnen som deltar ges möjlighet att öva kommunikation och socialt samspel, tillsammans med pedagogerna. Andra förmågor som utvecklas genom leken är fantasi, inlevelse, språk, motorik och förmågan att samarbeta och lösa problem. Barnen ges även möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter när de leker.

Bakgrunden till projektet med lekgrupper är att många studier visar på hur viktig leken är för barns utveckling. Barn leker så gott som hela tiden, i leken kan de göra allt det som de inte kan på riktigt, till exempel låtsas vara doktor, tiger eller superhjälte. Detta ger barnen en känsla av kompetens och duglighet, som bidrar till en god självkänsla. Samtidigt är leken barnens främsta uttrycksform, där de formulerar och gestaltar det som är viktigt för dem just nu och där de prövar ut vem de är eller vem de skulle vilja vara. När barn leker bygger de upp en lekvärld som de kan dela med andra, men som också kan skydda från intrång. Leken är en social arena där barnen prövar olika beteenden och utforskar begrepp som makt, tillhörighet och genus i samspel med andra.

Allt lärande sker inom ett socialt, kulturellt och relationellt sammanhang samtidigt som det är en känslomässig och individuell lärprocess. I lekgrupperna på några av Tellusbarns förskolor ges alla barn förutsättningar att delta i de gemensamma lekarna utifrån sin egen förmåga. Att vara i mindre sammanhang bidrar till att goda relationer skapas, både barnen emellan och mellan barnen och pedagogerna. Pedagogernas roll i dessa lekgrupper är att både leka med barnen och hjälpa till att föra leken vidare. Hur länge lektillfället pågår varierar från grupp till grupp. För att följa projektet och föra projektet vidare till fler förskolor inom Tellusbarn finns en nätverksgrupp där pedagoger från olika förskolor deltar löpande, tillsammans med en av Tellusbarns specialpedagoger. På så sätt kan erfarenheter och kunskaper om dessa lekgrupper spridas och fortsätta som en viktig insats för barnens utveckling i förskolornas verksamheter.

Läs mer om Tellusbarn visioner här

[:en]

På flera av Tellusbarns förskolor genomförs projekt med fokus på leken. Detta innebär strukturerade lekgrupper med både de yngre och äldre barnen. Lekgrupperna är tydligt organiserade och sker i små grupper tillsammans med en eller två pedagoger. Barnen som deltar ges möjlighet att öva kommunikation och socialt samspel, tillsammans med pedagogerna. Andra förmågor som utvecklas genom leken är fantasi, inlevelse, språk, motorik och förmågan att samarbeta och lösa problem. Barnen ges även möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter när de leker.

Bakgrunden till projektet med lekgrupper är att många studier visar på hur viktig leken är för barns utveckling. Barn leker så gott som hela tiden, i leken kan de göra allt det som de inte kan på riktigt, till exempel låtsas vara doktor, tiger eller superhjälte. Detta ger barnen en känsla av kompetens och duglighet, som bidrar till en god självkänsla. Samtidigt är leken barnens främsta uttrycksform, där de formulerar och gestaltar det som är viktigt för dem just nu och där de prövar ut vem de är eller vem de skulle vilja vara. När barn leker bygger de upp en lekvärld som de kan dela med andra, men som också kan skydda från intrång. Leken är en social arena där barnen prövar olika beteenden och utforskar begrepp som makt, tillhörighet och genus i samspel med andra.

Allt lärande sker inom ett socialt, kulturellt och relationellt sammanhang samtidigt som det är en känslomässig och individuell lärprocess. I lekgrupperna på några av Tellusbarns förskolor ges alla barn förutsättningar att delta i de gemensamma lekarna utifrån sin egen förmåga. Att vara i mindre sammanhang bidrar till att goda relationer skapas, både barnen emellan och mellan barnen och pedagogerna. Pedagogernas roll i dessa lekgrupper är att både leka med barnen och hjälpa till att föra leken vidare. Hur länge lektillfället pågår varierar från grupp till grupp. För att följa projektet och föra projektet vidare till fler förskolor inom Tellusbarn finns en nätverksgrupp där pedagoger från olika förskolor deltar löpande, tillsammans med en av Tellusbarns specialpedagoger. På så sätt kan erfarenheter och kunskaper om dessa lekgrupper spridas och fortsätta som en viktig insats för barnens utveckling i förskolornas verksamheter.

Läs mer om Tellusbarn visioner här

[:]

Fler inlägg

Symfonin

Naturupplevelser

På Tellusbarns kulturförskola Symfonin tycker både barn och personal om att vara ute, vi besöker regelbundet skogsområden och parker i närområdet. Det händer även att vi grillar pinnbröd eller korv med bröd i naturen, samt kokar te på stormkök. Barnen får en längre dag ute där de får utmana sin grovmotorik med bergs- och trädklättring och kojbyggen. Samtidigt pratar vi om allemansrätten och undersöker vad som finns i naturen.Det är inte heller helt ovanligt att vi får med oss en skräppåse tillbaka till förskolan med sådant som barnen hittat och som inte hör hemma i naturen.  Uppskattade dagar, som även

Fiolen

Möte med konstnärer

I det här projektet får barnen möta några moderna konstnärer och lära sig om konstens grunder och inspireras att skapa både individuellt och i grupp genom att experimentera olika material och tekniker på ett lekfullt sätt. Olika aktiviteter med både kollektiva och individuella uppgifter är det som främja lekfullhet, de material och verktyg vi använder kräver ingen förkunskap och är det som gör att barnen kan föras med och framåt i skapande processen och inte fastnar i något prestationskrav. Första konstnären som barnen fick inspireras av var Jackson Pollock. I Ateljén fick barnen leka att de var på ett besök