Förskolan Växthuset i Österåker

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
[:sv]

 

Under våren öppnar Tellusbarn förskolan Växthuset i Österåker. Tillsammans med Svenska Vårdfastigheter och Magnolia kommer vi kunna ta emot omkring 60 barn tillsammans i en Modulförskola från Temporent, i väntan på att vår fina förskola byggs parallellt i härliga Täljöviken.

 

På Tellusbarn har vi lust och lärande i fokus och vi vill erbjuda varje barn bästa möjliga förutsättningar att lära och utvecklas utifrån just sin förmåga. Våra förskolor ska lägga grunden för ett livslångt lärande för alla förskolans barn. Förskolan Växthuset kommer ha en allmänpedagogisk verksamhet med fokus på språk, skapande och rörelse, där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Tre stycken avdelningar och en utegrupp kommer att få sin fasta punkt precis vid foten av Täljövikens gamla kursgård och Täljö Strandäng. En stor fin egen förskolegård upprättas, som vid färdigställandet av ordinarie förskola kommer att fortsätta tillhöra verksamheten. Utevistelse och natur kommer att vara en stor del av verksamheten och vi kommer att nyttja den omgivande gröna miljön i så väl utegruppen som på våra vanliga avdelningar.

 

I samarbete med Österåkers kommun har vi öppnat en egen kö som kommer att gå före den ordinarie allmänna kön, så fort alla tillstånd har hanterats av kommunens myndigheter. Barn som har placering i modulförskolan kommer att följa med verksamheten in i den nya lokalen vid färdigställande, vid beräknad inflyttning 2021.

 

Välkommen att ställa er i vår kö här

 

Frågor gällande verksamheten besvaras av Ann-Sofe Måhlstedt, skolchef på Tellusbarn

 

Epost: ann-sofie.mahlstedt@tellusbarn.se,  Mobil: 070-760 20 17.

[:en]

 

 

Under våren öppnar Tellusbarn förskolan Växthuset i Österåker. Tillsammans med Svenska Vårdhem och Magnolia kommer vi kunna ta emot omkring 60 barn tillsammans i en Modulförskola från Temporent, i väntan på att vår fina förskola byggs parallellt i härliga Täljöviken.

 

På Tellusbarn har vi lust och lärande i fokus och vi vill erbjuda varje barn bästa möjliga förutsättningar att lära och utvecklas utifrån just sin förmåga. Våra förskolor ska lägga grunden för ett livslångt lärande för alla förskolans barn. Förskolan Växthuset kommer ha en allmänpedagogisk verksamhet med fokus på språk, skapande och rörelse, där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Tre stycken avdelningar och en utegrupp kommer att få sin fasta punkt precis vid foten av Täljövikens gamla kursgård och Täljö Strandäng. En stor fin egen förskolegård upprättas, som vid färdigställandet av ordinarie förskola kommer att fortsätta tillhöra verksamheten. Utevistelse och natur kommer att vara en stor del av verksamheten och vi kommer att nyttja den omgivande gröna miljön i så väl utegruppen som på våra vanliga avdelningar.

 

I samarbete med Österåkers kommun har vi öppnat en egen kö som kommer att gå före den ordinarie allmänna kön, så fort alla tillstånd har hanterats av kommunens myndigheter. Barn som har placering i modulförskolan kommer att följa med verksamheten in i den nya lokalen vid färdigställande, vid beräknad inflyttning 2021.

 

Välkommen att ställa er i vår kö här

 

Frågor gällande verksamheten besvaras av Ann-Sofe Måhlstedt, skolchef på Tellusbarn

 

Epost: ann-sofie.mahlstedt@tellusbarn.se,  Mobil: 070-760 20 17.

[:]

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och