Erika Klingemo, Rektor

Erika.klingemo@tellusbarn.se

Mob: 070 760 20 17

Avdelning: 

Hägern: 070- 417 35 93
Snäckan: 070-4173731

Adress:

Kulturförskolan Fiolen

(Hägern)

Hägervägen 32, 122 39 Enskede

Antal avdelningar: 2

Antal barnplatser: 20

Öppettider: Vi följer Stockholm stads ramtider för öppethållande, vilket för närvarande är 6:30-18:30.

Den lilla kulturförskolan med närhet till naturen

Förskolan Fiolen är liten och personlig och ligger inbäddad i ett grönområde centralt i Tallkrogen. Här finns det gott om plats för utforskande och lek. Som kulturförskola finns det tillgång till både teaterpedagog och fiolpedagog i verksamheten.

Förskolan lägger grunden för ett livslångt lärande och ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar, oavsett individuella förutsättningar. Förskolan Fiolen är allmänpedagogisk och följer skollagen, läroplanen och andra nationella styrdokument. Vi baserar vår undervisning på barnens intressen och erfarenheter, där leken står i centrum. Genom lek lär sig barn att samspela med varandra, visa hänsyn och våga ta plats. I leken utvecklas språket och barnen får utlopp för sin kreativitet och fantasi. Allt är möjligt i leken!

Vår undervisning innehåller många olika aktiviteter och ger utrymme för barnens eget utforskande. Hos oss ges barnen möjlighet att själva göra aktiva val och vi möter barnen där de är och utmanar dem utifrån sina egna förutsättningar och behov. Förskolan ska vara rolig, lärorik, trygg och säker för alla barn. Därför har vi inarbetade rutiner för både omsorg, undervisning och säkerhet.

Hos oss på Fiolen finns en tydlig och välutvecklad språkmiljö med böcker, sagor, rim och ramsor. Närvarande och aktiva pedagoger är nyckeln till språkundervisningen i förskolan. Pedagogerna sätter ord på det som sker i vardagen och använder medvetet ett rikt språk. Genom samtal, interaktion, högläsning och språklekar stimuleras barnens språkutveckling.

Att Fiolen är en kulturförskola innebär att barnen varje vecka får uppleva skapande av olika slag, såsom teater, bild, sång och musik tillsammans med förskolans egen kulturpedagog och övriga pedagoger. De äldre barnen ges även möjlighet att spela fiol tillsammans med förskolans fiolpedagog. Hos oss är det skapandeprocessen i sig som är det viktiga, det är i den vi kan väcka nyfikenhet, upptäcka nytt och stimulera till samspel och kreativitet. Att ge barnen utrymme för olika uttrycksformer har stor betydelse för barnens utveckling, såväl språkligt som motoriskt. Att skapa tillsammans främjar dessutom gemenskapen i gruppen och stärker barnens självförtroende.

Lärande, hälsa och välbefinnande går hand i hand, därför vet vi att omsorgen i förskolan är minst lika viktig som undervisningen. Barn behöver en väl avvägd dagsrytm där de får möjlighet till rörelse och aktivitet, men även till återhämtning och vila. När vi på Fiolen planerar förskolans undervisning och dagsrutiner utgår vi från hela barnets dag. Barn mår bäst i små grupper, därför organiserar vi på förskolan vår utbildning så att barnen får vistas i mindre grupper i möjligaste mån.

Varje vecka har vi olika rörelseaktiviteter med barnen, som precis som all annan undervisningen baseras på lek och glädje. Genom rörelseaktiviteter stimuleras inte bara barnens motoriska förmåga och kroppsuppfattning, vi lägger även grunden för hälsosamma vanor längre fram i livet.

Nyheter & Notiser