Läs mer om förskolan: Symfonin
På kulturförskolan Symfonin har vi olika traditioner som vi upplever varje år. I arbetet med att bygga trygga och starka individer både enskilt och i grupp, kommer vi ofta in på barnens och alla människors rättigheter och skyldigheter. Utifrån FN-dagen som var den 24 oktober har vi pratat och arbetat specifikt med barnkonventionen efter barnens förutsättningar och intressen. Vi har bland annat läst ur en bokserie som heter ”Kompisböckerna”, baserat på Barnkonventionen som även blev svensk lag år 2020.
Dagen efter barnkonventionens dag den 20 november, avslutade vi bokserien med att läsa ”Varje barn har rätten till ett eget namn”. Barnen fick pärla ett armband med färger som representerade några av de viktiga artiklarna i konventionen och fick även pärla sitt namn med bokstavspärlor.
Många av barnen blev förvånade att alla barn faktiskt inte har ett eget namn. Hur pratar man med varandra då? Det kom även upp tankar att flera personer kan ha ”samma” namn som andra, man kan ha flera namn och namnen kan stavas olika fast man uttalar det på samma sätt. Likaså att man kan ha likadant namn, men att det uttrycks olika. Eller att man kan börja på ”sin” bokstav, som barnen uttrycker det, men därefter skiljer sig bokstäverna och det bildar ett nytt namn.
Barnen fick titta på bokstäverna i sitt eget namn och ljuda det samt lyssna på hur det låter när man sätter ihop enskilda bokstäver till ett namn. Några barn fick även uppleva att se och höra namn på andra språk än svenska och fick även se arabiska bokstäver.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin identitet och känna trygghet i den, utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga. Även nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära. Ge förutsättningar till att utveckla förmåga och lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt reflektera och ge uttryck för sina egna uppfattningar. (Ur Lpfö18, Läroplanen för förskolan)