Tvåspråkiga förskolor

Vitt moln

Klicka på den förskola du vill veta mer om.

Språk är barnets främsta redskap för att kommunicera, tänka och lära. Hos oss väcker vi barnets lust och nyfikenhet att tillägna sig ett nytt språk. Vi vill stärka barnen och utformar ett sammanhang där språk, identitet och lärande blir en helhet. Det hjälper barnen att utveckla sin egen, unika identitet.

När barnen vidgar sina språkkunskaper blir även barnets värld större och mer begriplig.

Vi arbetar med olika metoder för att stärka barnens språkutveckling, till exempel Dialogic Book Reading, DBR. Det är en strukturerad, evidensbaserad metod för att läsa och samtala om böcker. Pedagogen leder boksamtal där barnen blir aktiva i dialog istället för att vara passiva lyssnare.

Språkglädje, högläsning och sång

På Tellusbarns tvåspråkiga förskolor möts du av en miljö präglad av språkglädje. Alla aktiviteter på förskolan grundar sig i det svenska språket, samtidigt som undervisning även sker på engelska.

Miljön på våra tvåspråkiga förskolor uppmuntrar barnen att kommunicera på de olika språken. Här finns böcker och annat material på svenska och engelska och vid sångstunder sjunger vi på de olika språken.

I våra dagliga aktiviteter på de tvåspråkiga förskolorna pratar vi med barnen på svenska och engelska både under lek och i omsorgsaktiviteter. De pedagoger som jobbar med språken talar flytande engelska. De har antingen språket som modersmål, har läst språket på högskola/universitet eller bott eller studerat i landet där språket talas. Vår erfarenhet är att alla barn tar till sig båda språken, oavsett vilket språk som talas hemma.

Svensk-engelsk profil

På våra svensk-engelska förskolor finns minst en engelsktalande pedagog som till stor del pratar engelska med barnen, i både undervisnings- och omsorgssituationer. Förskolans pedagoger har strategier för att möta barn som talar både svenska och engelska sedan tidigare, och anpassar sig efter deras nivå på språket.

 

Language is the child’s primary tool for communication, thinking, and learning.

At our preschools, we spark children’s curiosity and joy in acquiring a new language. Our goal is to empower children by creating a context where language, identity, and learning form a cohesive whole. This helps children develop their own unique identity.

As children expand their language skills, their world also becomes larger and more comprehensible.

We use various methods to support children’s language development, such as Dialogic Book Reading (DBR). This is a structured, evidence-based method for reading and discussing books. The educator leads book discussions where children become active participants in dialogue instead of passive listeners.

The Joy of Language, Reading Aloud, and Singing

At Tellusbarn’s bilingual preschools, you’ll find an environment filled with joy for language. All activities are based on the Swedish language, while teaching is also conducted in English.

The environment at our bilingual preschools encourages children to communicate in both languages. There are books and other materials in both Swedish and English, and during singing sessions, we sing in both languages.

In our daily activities at the bilingual preschools, we speak to the children in both Swedish and English—during playtime as well as in caregiving situations. The educators working with the languages speak fluent English. They either have English as their mother tongue, have studied it at college or university, or have lived or studied in a country where English is spoken. Our experience shows that all children absorb both languages, regardless of the language spoken at home.

Swedish-English Profile

At our Swedish-English preschools, there is always at least one English-speaking educator who primarily speaks English with the children, both during teaching and caregiving. The preschool staff use strategies to meet the needs of children who already speak both Swedish and English and adapt their approach according to the child’s language level.