Läs mer om förskolan: Uppfinnaren

På förskolan Uppfinnaren i Blåsut har lärmiljön fått nytt liv när projektet Småkrypens olika språk tagit form. Nytt och varierat material har introducerats för att väcka barnens kreativitet, fantasi och nyfikenhet. I miljön finns nu både konkreta småkryp i olika färger och former, återbruksmaterial som kartong och toarullar, naturmaterial som stenar, växter och kastanjer, samt bilder, mallar och dokumentation i barnens höjd, allt för att inspirera till samtal, samspel och nya upptäckter.

De ostrukturerade materialen har skapat stort engagemang. I den fria leken samlas barnen spontant vid olika stationer för att leka, bygga, läsa, skapa, känna, samarbeta och utforska småkrypens värld.

Förskolan Uppfinnaren är en av våra tvåspråkiga förskolor, läs mer om dem här.

I ateljén har garn introducerats som nytt material. Genom att skapa sniglar och spindlar har barnen fått träna finmotorik, följa instruktioner och utveckla sin kreativitet. När barnen skapade sniglar fick de klippa ut egna former i kartong och vira garn i spiral för att skapa snäckans mönster, vilket tränade både precision och koncentration. Vid spindelskapandet fick barnen räkna och sortera pärlor, mäta längder och skapa mönster, något som stärkte både den matematiska förståelsen och förmågan att planera sitt arbete.

Genom projektet har barnen fått räkna, jämföra, sortera och gruppera småkryp efter färg, storlek och egenskaper: vilka har vingar, vilka kan gräva, vilka har sex eller åtta ben? I samtalen tränas begrepp som form, antal och proportion, allt på ett lekfullt och undersökande sätt.

Tillsammans har barnen fördjupat sina kunskaper om sniglar och spindlar genom filmer, bilder och samtal. I reflektionerna har de jämfört och beskrivit skillnader med egna ord:

“Sniglar städar jorden, spindlar fångar insekter.”
“Sniglar har två ögon, spindlar kanske åtta.”
“Sniglar klättrar med slime, spindlar med benen.”

Barnens intresse för ord och skrivande har också växt fram. På golvet har de börjat forma bokstäver och skriva egna och kompisarnas namn med hjälp av natur- och byggmaterial, ett lekfullt sätt att utforska skriftspråket.

Projektet knyter an till förskolans läroplan (Lpfö 25) där barnen ges möjlighet att utveckla sin självständighet, matematiska förståelse, naturvetenskapliga kunskap samt förmågan att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.

Genom Småkrypens olika språk får barnen utforska världen med hela kroppen, alla sinnen och ett öppet sinne, i en miljö som inspirerar till upptäckter, fantasi och lärande.