Analog programmering på förskolorna Galaxen och Backen

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

I och med förskolans reviderade läroplan (Lpfö 18), som innehåller nya målformuleringar kring digitalt lärande, behöver den digitala kompetensen stärkas i förskolan. I läroplanen står det bland annat att förskolan ska ge barn möjlighet att skapa med hjälp av olika tekniker, såväl digitala som andra, och att barn ska ges förutsättningar att utveckla digital kompetens. En del i detta arbete är att utforska programmering på olika sätt. Genom att delta i aktiviteter kring programmering stimuleras barnens förmåga att lösa problem, hitta mönster, tänka logiskt och att vara kreativ.   

Med barn i förskoleålder kan man både arbeta med unplugged programmering och med digital programmering. En fördel med unplugged programmering är att barnen ges möjlighet att uppleva programmering med flera sinnen, exempelvis genom att bygga, dansa, rita och pärla. Därför är det bra att arbeta med analog programmering vid sidan av digital programmering. Programmering handlar först och främst om problemlösning och att göra steg-för-steglösningar och att följa dessa. Ett enkelt och roligt sätt att börja är att be barnen instruera hur pedagogen ska hälla upp drycken under lunchen. Pedagogen följer sedan instruktionerna till punkt och pricka, precis som en robot. När det blir tokigt kommer barnen reagera och man får börja om igen. Här handlar det om att minsta lilla moment måste programmeras, precis som med en dator. Det blir förvånande många kommandon som behövs för att utföra arbetet!

På förskolan Backen har flera barn deltagit i rörelseaktiviteter med programmering. Pedagogerna programmerar barnen med olika rörelser, till exempel ”Gå två steg fram, två steg bakåt och ett steg åt vänster”.  När barnen övat en stund får de programmera varandra på samma sätt. Inte bara har barnen fått tillfälle att lösa problem tillsammans, utan även öva på sin kroppsuppfattning och olika matematiska begrepp.

På Galaxen har barnen tagit del av analog programmering genom att följa mönster med pärlor. Genom att uppmärksamma mönster ges barnen möjlighet till problemlösning och att se skillnader och likheter. Barnen utvecklar även sin förståelse för form, läge och riktning, och grundläggande egenskaper hos mängder, antal och ordning.

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga