Analog programmering på förskolorna Galaxen och Backen

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

I och med förskolans reviderade läroplan (Lpfö 18), som innehåller nya målformuleringar kring digitalt lärande, behöver den digitala kompetensen stärkas i förskolan. I läroplanen står det bland annat att förskolan ska ge barn möjlighet att skapa med hjälp av olika tekniker, såväl digitala som andra, och att barn ska ges förutsättningar att utveckla digital kompetens. En del i detta arbete är att utforska programmering på olika sätt. Genom att delta i aktiviteter kring programmering stimuleras barnens förmåga att lösa problem, hitta mönster, tänka logiskt och att vara kreativ.   

Med barn i förskoleålder kan man både arbeta med unplugged programmering och med digital programmering. En fördel med unplugged programmering är att barnen ges möjlighet att uppleva programmering med flera sinnen, exempelvis genom att bygga, dansa, rita och pärla. Därför är det bra att arbeta med analog programmering vid sidan av digital programmering. Programmering handlar först och främst om problemlösning och att göra steg-för-steglösningar och att följa dessa. Ett enkelt och roligt sätt att börja är att be barnen instruera hur pedagogen ska hälla upp drycken under lunchen. Pedagogen följer sedan instruktionerna till punkt och pricka, precis som en robot. När det blir tokigt kommer barnen reagera och man får börja om igen. Här handlar det om att minsta lilla moment måste programmeras, precis som med en dator. Det blir förvånande många kommandon som behövs för att utföra arbetet!

På förskolan Backen har flera barn deltagit i rörelseaktiviteter med programmering. Pedagogerna programmerar barnen med olika rörelser, till exempel ”Gå två steg fram, två steg bakåt och ett steg åt vänster”.  När barnen övat en stund får de programmera varandra på samma sätt. Inte bara har barnen fått tillfälle att lösa problem tillsammans, utan även öva på sin kroppsuppfattning och olika matematiska begrepp.

På Galaxen har barnen tagit del av analog programmering genom att följa mönster med pärlor. Genom att uppmärksamma mönster ges barnen möjlighet till problemlösning och att se skillnader och likheter. Barnen utvecklar även sin förståelse för form, läge och riktning, och grundläggande egenskaper hos mängder, antal och ordning.

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi