Analog programmering på förskolorna Galaxen och Backen

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

I och med förskolans reviderade läroplan (Lpfö 18), som innehåller nya målformuleringar kring digitalt lärande, behöver den digitala kompetensen stärkas i förskolan. I läroplanen står det bland annat att förskolan ska ge barn möjlighet att skapa med hjälp av olika tekniker, såväl digitala som andra, och att barn ska ges förutsättningar att utveckla digital kompetens. En del i detta arbete är att utforska programmering på olika sätt. Genom att delta i aktiviteter kring programmering stimuleras barnens förmåga att lösa problem, hitta mönster, tänka logiskt och att vara kreativ.   

Med barn i förskoleålder kan man både arbeta med unplugged programmering och med digital programmering. En fördel med unplugged programmering är att barnen ges möjlighet att uppleva programmering med flera sinnen, exempelvis genom att bygga, dansa, rita och pärla. Därför är det bra att arbeta med analog programmering vid sidan av digital programmering. Programmering handlar först och främst om problemlösning och att göra steg-för-steglösningar och att följa dessa. Ett enkelt och roligt sätt att börja är att be barnen instruera hur pedagogen ska hälla upp drycken under lunchen. Pedagogen följer sedan instruktionerna till punkt och pricka, precis som en robot. När det blir tokigt kommer barnen reagera och man får börja om igen. Här handlar det om att minsta lilla moment måste programmeras, precis som med en dator. Det blir förvånande många kommandon som behövs för att utföra arbetet!

På förskolan Backen har flera barn deltagit i rörelseaktiviteter med programmering. Pedagogerna programmerar barnen med olika rörelser, till exempel ”Gå två steg fram, två steg bakåt och ett steg åt vänster”.  När barnen övat en stund får de programmera varandra på samma sätt. Inte bara har barnen fått tillfälle att lösa problem tillsammans, utan även öva på sin kroppsuppfattning och olika matematiska begrepp.

På Galaxen har barnen tagit del av analog programmering genom att följa mönster med pärlor. Genom att uppmärksamma mönster ges barnen möjlighet till problemlösning och att se skillnader och likheter. Barnen utvecklar även sin förståelse för form, läge och riktning, och grundläggande egenskaper hos mängder, antal och ordning.

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och