Barnkonventionen och Tellusbarn

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Den 1 januari 2020 blir FN:s konvention om barns rättigheter lag i Sverige. Barnkonventionen innehåller 54 artiklar om barns rättigheter, huvudprinciperna är: att alla barn ska ha samma rättigheter och lika värde,  att barnets bästa alltid ska stå i centrum,  att varje barn har rätt till att leva och utvecklas och att alla barn har rätt att uttrycka sina åsikter. Barnkonventionen ger en sammanfattande definition av vilka rättigheter som ska gälla alla barn oavsett kultur, etnicitet, religion och funktionsvariation. I barnkonventionen framgår också föräldrarnas och den utvidgade familjens roll i att ansvara för att barnet ges dessa rättigheter.

På Tellusbarn arbetar vi redan aktivt med innehållet i FN:s konvention om barns rättigheter. Många av förskolorna använder en bokserie med ”Kompisböcker” och boken ”Alla barns rätt”, som baseras på barnkonventionens artiklar. Genom att läsa böckerna tillsammans och föra reflekterande samtal om innehållet ges många bra tillfällen att lyfta barnkonventionen på ett konkret sätt, som kan kopplas till barnens erfarenheter. Flera förskolor har även bildstöd om barns rättigheter, som används som underlag för diskussioner och på några förskolor pågår konstprojekt med fokus på barnkonventionen.

Ett annat material som används på förskolorna tillsammans med barnen är en film från UNICEF som på ett enkelt sätt beskriver barnkonventionens innehåll, filmen finns här.

Om Tellusbarn

Tellusbarn driver 15 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra förskolechefer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.

Läs mer om våra förskolor här

Bild hämtat ifrån http://www.rabensjogren.se/bocker/112806-alla-barns-ratt, illustratör Pernilla Stalfelt

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga