Barnkonventionen och Tellusbarn

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Den 1 januari 2020 blir FN:s konvention om barns rättigheter lag i Sverige. Barnkonventionen innehåller 54 artiklar om barns rättigheter, huvudprinciperna är: att alla barn ska ha samma rättigheter och lika värde,  att barnets bästa alltid ska stå i centrum,  att varje barn har rätt till att leva och utvecklas och att alla barn har rätt att uttrycka sina åsikter. Barnkonventionen ger en sammanfattande definition av vilka rättigheter som ska gälla alla barn oavsett kultur, etnicitet, religion och funktionsvariation. I barnkonventionen framgår också föräldrarnas och den utvidgade familjens roll i att ansvara för att barnet ges dessa rättigheter.

På Tellusbarn arbetar vi redan aktivt med innehållet i FN:s konvention om barns rättigheter. Många av förskolorna använder en bokserie med ”Kompisböcker” och boken ”Alla barns rätt”, som baseras på barnkonventionens artiklar. Genom att läsa böckerna tillsammans och föra reflekterande samtal om innehållet ges många bra tillfällen att lyfta barnkonventionen på ett konkret sätt, som kan kopplas till barnens erfarenheter. Flera förskolor har även bildstöd om barns rättigheter, som används som underlag för diskussioner och på några förskolor pågår konstprojekt med fokus på barnkonventionen.

Ett annat material som används på förskolorna tillsammans med barnen är en film från UNICEF som på ett enkelt sätt beskriver barnkonventionens innehåll, filmen finns här.

Om Tellusbarn

Tellusbarn driver 15 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra förskolechefer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.

Läs mer om våra förskolor här

Bild hämtat ifrån http://www.rabensjogren.se/bocker/112806-alla-barns-ratt, illustratör Pernilla Stalfelt

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och