Låg personalomsättning är en av de viktigaste faktorerna för att skapa en trygg och utvecklande miljö för små barn. När samma vuxna finns kvar över tid byggs starka relationer, och det ger barnen en känsla av kontinuitet och emotionell trygghet. De slipper börja om med nya ansikten, nya röster och nya sätt att arbeta. I stället får de möta välkända pedagoger som förstår just deras behov, följer deras utveckling över tid och kan bygga vidare på tidigare erfarenheter.
”Barnen vet att det alltid är samma vuxna som möter dem vid frukosten, som läser sagan vid vilan och som tröstar när något känns jobbigt. Den tryggheten märks i deras självständighet och glädje i vardagen.”
På Förskolan Backen arbetar idag åtta tillsvidareanställda pedagoger, två förskollärare och sex barnskötare. Den senast anställda började 2022, och den som varit längst i teamet har arbetat där sedan 2013. Det innebär att Backen har haft i stort sett samma arbetslag i flera år, något som är ovanligt i förskolevärlden men som gör stor skillnad, inte minst för barnen. Forskning visar att stabila vuxenrelationer i tidig ålder stärker barns emotionella och sociala utveckling vilket Lpfö 18(Läroplan för förskolan 2018) också lyfter som centralt för förskolans uppdrag.
På Backen märks detta i vardagen. Teamet är sammansvetsat och har hittat välfungerande arbetssätt tillsammans, utan att behöva mycket extern handledning. Den stabila grunden gör att pedagogerna kan lägga mer fokus på barnens lärande och välmående. Att samma pedagoger möter barnen varje dag skapar inte bara trygghet i barngruppen, det märks också tydligt för vårdnadshavarna. Många föräldrar lyfter fram att deras barn ser fram emot att gå till förskolan, och att det finns en stark relation mellan hem och verksamhet.
– Det känns väldigt bra att lämna sitt barn till någon som verkligen känner henne. Vi har haft samma pedagog under hela vår dotters tid här, och det betyder mycket, säger en förälder.
När personalen är stabil byggs ett ömsesidigt förtroende upp över tid. Vårdnadshavarna upplever att pedagogerna har koll på barnens behov, utveckling och personlighet och att kommunikationen är tydlig och personlig. Det bidrar till en lugn vardag, både för barn och föräldrar.
– Det är en trygg arbetsplats med en trevlig arbetsmiljö och en personalgrupp med olika bakgrunder. Just mångfalden är en av våra styrkor, säger rektorn.
Pedagogerna lyfter fram både arbetsmiljön och ledarskapet som avgörande för att de vill stanna. Kollegorna beskrivs som stöttande och lösningsfokuserade, och rektorn som lyhörd och närvarande.
– Det är en bra arbetsmiljö, trevliga kollegor och en rektor som lyssnar på våra behov, säger en av pedagogerna.
Förskolan Backen arbetar också aktivt med kompetensutveckling. Alla som visat intresse har fått gå fortbildningar och kurser inom företaget, vilket stärker både individen och hela teamets pedagogiska kompetens.
På Backen som står stadigt med ett stabilt team, en levande arbetsmiljö och barn i centrum, finns all anledning att tro att både barn och vuxna kommer fortsätta växa här tillsammans. Sammanhållningen i arbetslaget skapar inte bara trivsel bland personalen utan den lägger också grunden för ett tryggt och stimulerande lärande för barnen. Och det är kanske just därför ingen vill sluta på Backen.
Low staff turnover is one of the most important factors in creating a safe and stimulating environment for young children. When the same adults remain over time, strong relationships are built, providing children with a sense of continuity and emotional security. They don’t have to start over with new faces, new voices, and new ways of working. Instead, they are met by familiar educators who understand their individual needs, follow their development over time, and can build on previous experiences.
“The children know that it’s always the same adults who greet them at breakfast, read the story at rest time, and comfort them when something feels difficult. That kind of security shows in their independence and daily joy.”
At Förskolan Backen, eight permanent staff members currently work together—two preschool teachers and six childcare workers. The most recent team member was hired in 2022, and the longest-serving one has been there since 2018. This means the core team at Backen has remained essentially the same for several years—something rare in the preschool sector, but something that makes a big difference, especially for the children. Research shows that stable adult relationships in early childhood strengthen children’s emotional and social development—something the Lpfö 18 (Swedish National Curriculum for the Preschool, 2018) also highlights as central to the preschool’s mission.
At Backen, this is evident in everyday practice. The team is cohesive and has developed effective working methods together, without needing much external supervision. This stability allows the educators to focus more deeply on children’s learning and well-being. The consistency of the staff not only creates a safe environment for the children but is also noticed and appreciated by parents. Many guardians say their children look forward to going to preschool and that there is a strong connection between home and school.
“It feels really reassuring to leave your child with someone who truly knows her. We’ve had the same educator throughout our daughter’s time here, and that means a lot,” says one parent.
When the staff remains consistent, a mutual trust is built over time. Parents feel that the educators understand their children’s needs, development, and personalities, and that communication is clear and personal. This contributes to a calm daily life—for both children and their families.
“It’s a secure workplace with a positive atmosphere, despite the challenges of working in different facilities and having a team from diverse backgrounds. In fact, our diversity is one of our greatest strengths,” says the principal.
The educators also highlight the work environment and leadership as key reasons they want to stay. Colleagues are described as supportive and solution-oriented, and the principal as attentive and present.
“It’s a good work environment, with great colleagues and a principal who listens to our needs,” says one of the staff members.
Förskolan Backen is also actively engaged in professional development. Everyone who has shown interest has been offered further training and internal courses, strengthening both individual competence and the overall pedagogical skill of the team.
With a solid foundation, a stable team, a dynamic work culture, and children at the heart of everything, there is every reason to believe that both staff and children will continue to grow together at Backen. The sense of cohesion among the staff not only contributes to job satisfaction—it also lays the foundation for a safe and inspiring learning environment. And perhaps that’s exactly why no one wants to leave Backen.