Digitala samlingar på förskolan Pusslet i Älvsjö

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förskolan ska arbeta med digitala verktyg på ett sätt som gynnar alla barns lärande och läroplanen beskriver att utbildningen ska lägga grunden för barnens digitala kompetens. Nu i coronatider när många barn är hemma, skapas perfekta tillfällen att tänka nytt med digital teknik. På förskolan Pusslet har man kommit på ett bra sätt att ge alla barn möjlighet att ta del av förskolans undervisning, genom att ses på Skype varje dag.

Genom att ses med hjälp av digital teknik kan alla barn mötas, vare sig man är på förskolan eller hemma. Detta ger inte bara möjlighet att delta för alla barn, oavsett om man är sjuk eller inte, utan det skapar också bra tillfällen för barnen att utforska digitala verktyg. Dessutom bidrar även den digitala tekniken till att de barn som är hemma kan fortsätta ha kontakt med sina kompisar och pedagoger på förskolan, vilket är mycket uppskattat! Nästa steg för Pusslet är att bjuda in alla barn till gemensamt påskpyssel via Skype. Mottagandet har inte bara varit positivt bland barnen, föräldrar har även de tagit emot idén med öppna armar.

Bahar Neufeld är rektor på Pusslet och berättar: ”Tanken var att våra barn som är hemma skulle veta att vi tänker på dem och ge dem möjlighet att varje dag få träffa sina kompisar och pedagoger, i ett sammanhang de känner sig hemma i. När vi först testade såg vi att alla var peppade och ville delta i vår online-samling. Först märkte vi att barnen var lite försiktiga, men efter en stund började de prata med varandra som vanligt. Vi har en trolldocka som barnen har döpt till Hoba-Boba, hen är med på online-samlingarna och har blivit en symbol för att det är dags att samlas genom Skype. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans med våra barn!”

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi