Experiment med vatten och kanel

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

På förskolan Solen i Märsta har barnen fått experimentera med vatten och kanel. Vatten är blött och kanel är torrt, vad händer när dessa två möts? Experimentet inleddes med att hälla upp vatten i två glas, varpå det ena av dessa glas även fylldes med kanel på toppen. Barnen fick testa att sätta ned ett finger i båda glasen. Barnen och pedagogerna resonerade tillsammans: Vad hände när vi doppade fingret i vatten?  Fingret blir blöt, fingret kan man dricka från, svarade barnen. Vad hände när vi doppade fingret i kanelen? Fingret blev kaneligt, inte blött! var några av barnens reflektioner.

Nu när många familjer är hemma med sina barn kan experiment vara ett roligt sätt att tillbringa tiden tillsammans på. Just detta experiment är perfekt att göra hemma då det inte behövs många saker.

Detta behöver du: Två glas, vatten, kanel (eventuellt diskmedel) och minst ett nyfiket barn.

Inled med att tillsammans gå igenom vad ni ska göra och vad som behövs för att göra experimentet. Ställ utmanande frågor, såsom: Vad tror du kommer hända när vi doppar fingrarna i de båda glasen? Vad är det för skillnad på kanel och vatten? Hur känns kanel? Hur känns vatten? Fyll därefter på med vatten i båda glasen. Häll sedan i kanel i det ena glaset, så att det täcker vattenytan. Nu är det äntligen dags att testa genom att doppa ett finger i varje glas!

Ni kommer upptäcka att fingret inte blir blött när man doppar det i vattenglaset som är toppat med kanel. Hur kommer det sig? Jo, hemligheten är att kanelen får vattenmolekylerna att hålla ihop, man kan säga att vattenytan blir som en ballong. På detta sätt kan man förklara begreppet ytspänning. Ytspänning är alltså de krafter som uppstår mellan molekyler vid gränsen mellan olika ämnen, som här med vatten och kanel. Denna hinna kan dock brista, för att visa det kan man ta experimentet vidare och tillföra diskmedel. Genom att droppa i lite diskmedel spricker ytspänningen och kanel följer med den spruckna hinnan ut mot glasets kanter. Diskmedlet tar alltså bort vattenmolekylernas krafter och ytspänningen upphör.

Förutom att utforska olika material och öva sig i att ställa hypoteser blir detta experiment ett utmärkt tillfälle att introducera begreppet ytspänning!

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi