Fira fettisdagen med Tellusbarn!

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Doften av nybakade semlor sprider sig på några av våra förskolor, där barn och pedagoger bakar för fullt på Fettisdagen. Genom att baka tillsammans ges barnen möjlighet till att uppleva den kemiska reaktionen när degen jäser, volym när de måttar upp ingredienser och antalsuppfattning när de räknar antal mått som ska ner i bunken. Genom att hjälpas åt och arbeta i grupp ges barnen även möjlighet att utveckla förståelse för turtagning, sociala samspel och att reflektera tillsammans med andra. Det är både spännande att få ta del av bakningsprocessen och att se resultatet, och extra gott blir det att få äta upp det man själv varit med och bakat!

Recept på semlor:

Degen

50 g jäst för söta degar

100 g smör

3 dl mjölk

1 st ägg

0,5 tsk salt

2 tsk kardemumma 

1 dl strösocker

ca 9 dl vetemjöl

Pensling

1 st ägg

Mandelmassa

200 g sötmandel

1,5 dl strösocker

1,5 dl mjölk

Eller fyllning med köpt mandelmassa

ca 350 g mandelmassa

ca 1 dl mjölk

Garnering

ca 7 dl vispgrädde

ca 1 msk florsocker

Gör så här:

Smula ner jästen i en degbunke.

Mät upp smöret i en kastrull och smält det. Häll på mjölken och rör om och låt bli fingervarmt, 37°C.

Häll lite av degspadet över den smulade jästen och rör tills den lösts upp. Häll sedan på resten av degspadet.

Tillsätt strösocker, salt, kardemumma och ägg. Rör om.

Arbeta in vetemjölet lite i taget och arbeta ihop till en blank fin deg som släpper bunkens kant.

Täck över bunken och låt degen jäsa ca 30 minuter till dubbel storlek.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den.

Dela degen i 14 lika stora bitar om du gör en sats.

Baka ut degbitarna till jämna släta bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper med avstånd mellan bullarna så de får plats att jäsa.

Lägg över en bakhandduk och låt jäsa till dubbel storlek ca 30 minuter.

Vispa upp ett ägg i en liten skål med en gaffel.

Pensla semlebullarna med det uppvispade ägget.

Grädda semlebullarna mitt i ugnen i 225°C i 8-10 minuter.

Låt dem svalna på galler under bakhandduk.

Skär av locket på semlebullarna. Gröp ur lite av inkråmet.

Med hemgjord mandelmassa: Lägg inkråmet i en mixerskål och tillsätt sötmandel, strösocker och mjölk. Mixa till en slät smet.

Med köpt mandelmassa: Lägg inkråmet i en skål, tillsätt rumsvarm mandelmassa. Värm mjölken och tillsätt den också. Blanda till en så jämn blandning som möjligt. Tillsätt mer varm mjölk om det behövs.

Fördela mandelmassan i semlebullarna.

Vispa grädden ganska hårt. Räkna med ca ½ dl vispgrädde per semla.

Fördela grädden på semlorna antingen genom att klicka ut grädden eller spritsa den.

Lägg på locken och sikta över florsocker.

Färdigt att servera!

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga