Före Bornholmsmodellen – Barnens tidiga steg mot språket

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
[:sv]

 

Före Bornholmsmodellen är en språkmodell för barn i förskoleålder, som vuxit fram ur ett forskningsprojekt från Bornholm i Danmark. Forskningen har visat att språklig medvetenhet är en viktig förutsättning för att utveckla god läsinlärning. Får barnen ägna en liten stund varje dag åt språklekar klarar de läs- och skrivinlärningen bättre när de kommer till skolan.

Genom att använda Före Bornholmsmodellen i förskolan blir barnen medvetna om hur språket är uppbyggt. Varje ord sitter samman av olika språkljud, så kallade fonem. Man har kunnat se att lek med de olika språkljuden, genom rim och ramsor och andra språklekar, gör att det blir lättare att förstå ordavkodning, stavning och läsförståelse senare i skolans undervisning. Man har sett att det som ger särskilt goda effekter på barns läs- och skrivinlärning är när barn görs uppmärksamma på att lyssna efter olika ljud och att delta i olika bokstavslekar.

Studier har också visat att det finns en obalans mellan pojkars och flickors läsutveckling i skolan, där pojkar i högre grad får svårigheter i skolans läs- och skrivundervisning. På så sätt blir förskolans tidiga arbete med barns språkutveckling oerhört betydelsefullt, då det både gynnar alla barns framtida läs- och skrivinlärning och dessutom jämnar ut skillnader mellan könen. Då bokstavskunskap och fonologisk medvetenhet är avgörande faktorer för barns läs- och skrivinlärning i skolan har vi på Tellusbarn, sedan några år tillbaka, beslutat att arbeta systematiskt med barns tidiga språkutveckling. Därför arbetar alla våra förskolor med Före Bornholmsmodellen flera gånger i veckan, då detta möjliggör för alla våra barn till dagliga möten med högläsning och språklekar. Barnen får genom denna modell möta hur språket är uppbyggt genom olika sagor med tillhörande övningar. I de olika stegen av Före Bornholmsmodellen får barnen laborera, undersöka och lyssna till språket. Barnen blir medvetna om att språket kan delas upp i meningar, ord, stavelser och språkljud. Genom att alla förskolor inom Tellusbarn använder Före Bornholmsmodellen hoppas vi kunna ge våra barn ett lustfyllt möte med språkets byggstenar och att det ger avtryck på deras fortsatta väg in i läs- och skrivutvecklingen i skolan.

Läs mer om Bornholmsmodellen här

Läs mer om Tellusbarn och verksamhet här

[:en]


Före Bornholmsmodellen är en språkmodell för barn i förskoleålder, som vuxit fram ur ett forskningsprojekt från Bornholm i Danmark. Forskningen har visat att språklig medvetenhet är en viktig förutsättning för att utveckla god läsinlärning. Får barnen ägna en liten stund varje dag åt språklekar klarar de läs- och skrivinlärningen bättre när de kommer till skolan.

Genom att använda Före Bornholmsmodellen i förskolan blir barnen medvetna om hur språket är uppbyggt. Varje ord sitter samman av olika språkljud, så kallade fonem. Man har kunnat se att lek med de olika språkljuden, genom rim och ramsor och andra språklekar, gör att det blir lättare att förstå ordavkodning, stavning och läsförståelse senare i skolans undervisning. Man har sett att det som ger särskilt goda effekter på barns läs- och skrivinlärning är när barn görs uppmärksamma på att lyssna efter olika ljud och att delta i olika bokstavslekar.

Studier har också visat att det finns en obalans mellan pojkars och flickors läsutveckling i skolan, där pojkar i högre grad får svårigheter i skolans läs- och skrivundervisning. På så sätt blir förskolans tidiga arbete med barns språkutveckling oerhört betydelsefullt, då det både gynnar alla barns framtida läs- och skrivinlärning och dessutom jämnar ut skillnader mellan könen. Då bokstavskunskap och fonologisk medvetenhet är avgörande faktorer för barns läs- och skrivinlärning i skolan har vi på Tellusbarn, sedan några år tillbaka, beslutat att arbeta systematiskt med barns tidiga språkutveckling. Därför arbetar alla våra förskolor med Före Bornholmsmodellen flera gånger i veckan, då detta möjliggör för alla våra barn till dagliga möten med högläsning och språklekar. Barnen får genom denna modell möta hur språket är uppbyggt genom olika sagor med tillhörande övningar. I de olika stegen av Före Bornholmsmodellen får barnen laborera, undersöka och lyssna till språket. Barnen blir medvetna om att språket kan delas upp i meningar, ord, stavelser och språkljud. Genom att alla förskolor inom Tellusbarn använder Före Bornholmsmodellen hoppas vi kunna ge våra barn ett lustfyllt möte med språkets byggstenar och att det ger avtryck på deras fortsatta väg in i läs- och skrivutvecklingen i skolan.

Läs mer om Bornholmsmodellen här

Läs mer om Tellusbarn och verksamhet här

[:]

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi