Före Bornholmsmodellen – Barnens tidiga steg mot språket

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
[:sv]

 

Före Bornholmsmodellen är en språkmodell för barn i förskoleålder, som vuxit fram ur ett forskningsprojekt från Bornholm i Danmark. Forskningen har visat att språklig medvetenhet är en viktig förutsättning för att utveckla god läsinlärning. Får barnen ägna en liten stund varje dag åt språklekar klarar de läs- och skrivinlärningen bättre när de kommer till skolan.

Genom att använda Före Bornholmsmodellen i förskolan blir barnen medvetna om hur språket är uppbyggt. Varje ord sitter samman av olika språkljud, så kallade fonem. Man har kunnat se att lek med de olika språkljuden, genom rim och ramsor och andra språklekar, gör att det blir lättare att förstå ordavkodning, stavning och läsförståelse senare i skolans undervisning. Man har sett att det som ger särskilt goda effekter på barns läs- och skrivinlärning är när barn görs uppmärksamma på att lyssna efter olika ljud och att delta i olika bokstavslekar.

Studier har också visat att det finns en obalans mellan pojkars och flickors läsutveckling i skolan, där pojkar i högre grad får svårigheter i skolans läs- och skrivundervisning. På så sätt blir förskolans tidiga arbete med barns språkutveckling oerhört betydelsefullt, då det både gynnar alla barns framtida läs- och skrivinlärning och dessutom jämnar ut skillnader mellan könen. Då bokstavskunskap och fonologisk medvetenhet är avgörande faktorer för barns läs- och skrivinlärning i skolan har vi på Tellusbarn, sedan några år tillbaka, beslutat att arbeta systematiskt med barns tidiga språkutveckling. Därför arbetar alla våra förskolor med Före Bornholmsmodellen flera gånger i veckan, då detta möjliggör för alla våra barn till dagliga möten med högläsning och språklekar. Barnen får genom denna modell möta hur språket är uppbyggt genom olika sagor med tillhörande övningar. I de olika stegen av Före Bornholmsmodellen får barnen laborera, undersöka och lyssna till språket. Barnen blir medvetna om att språket kan delas upp i meningar, ord, stavelser och språkljud. Genom att alla förskolor inom Tellusbarn använder Före Bornholmsmodellen hoppas vi kunna ge våra barn ett lustfyllt möte med språkets byggstenar och att det ger avtryck på deras fortsatta väg in i läs- och skrivutvecklingen i skolan.

Läs mer om Bornholmsmodellen här

Läs mer om Tellusbarn och verksamhet här

[:en]


Före Bornholmsmodellen är en språkmodell för barn i förskoleålder, som vuxit fram ur ett forskningsprojekt från Bornholm i Danmark. Forskningen har visat att språklig medvetenhet är en viktig förutsättning för att utveckla god läsinlärning. Får barnen ägna en liten stund varje dag åt språklekar klarar de läs- och skrivinlärningen bättre när de kommer till skolan.

Genom att använda Före Bornholmsmodellen i förskolan blir barnen medvetna om hur språket är uppbyggt. Varje ord sitter samman av olika språkljud, så kallade fonem. Man har kunnat se att lek med de olika språkljuden, genom rim och ramsor och andra språklekar, gör att det blir lättare att förstå ordavkodning, stavning och läsförståelse senare i skolans undervisning. Man har sett att det som ger särskilt goda effekter på barns läs- och skrivinlärning är när barn görs uppmärksamma på att lyssna efter olika ljud och att delta i olika bokstavslekar.

Studier har också visat att det finns en obalans mellan pojkars och flickors läsutveckling i skolan, där pojkar i högre grad får svårigheter i skolans läs- och skrivundervisning. På så sätt blir förskolans tidiga arbete med barns språkutveckling oerhört betydelsefullt, då det både gynnar alla barns framtida läs- och skrivinlärning och dessutom jämnar ut skillnader mellan könen. Då bokstavskunskap och fonologisk medvetenhet är avgörande faktorer för barns läs- och skrivinlärning i skolan har vi på Tellusbarn, sedan några år tillbaka, beslutat att arbeta systematiskt med barns tidiga språkutveckling. Därför arbetar alla våra förskolor med Före Bornholmsmodellen flera gånger i veckan, då detta möjliggör för alla våra barn till dagliga möten med högläsning och språklekar. Barnen får genom denna modell möta hur språket är uppbyggt genom olika sagor med tillhörande övningar. I de olika stegen av Före Bornholmsmodellen får barnen laborera, undersöka och lyssna till språket. Barnen blir medvetna om att språket kan delas upp i meningar, ord, stavelser och språkljud. Genom att alla förskolor inom Tellusbarn använder Före Bornholmsmodellen hoppas vi kunna ge våra barn ett lustfyllt möte med språkets byggstenar och att det ger avtryck på deras fortsatta väg in i läs- och skrivutvecklingen i skolan.

Läs mer om Bornholmsmodellen här

Läs mer om Tellusbarn och verksamhet här

[:]

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och