Läs mer om förskolan: Solen

Förskolans miljö är viktig för barnens utveckling och ska inspirera till lek och lärande. Därför har vi på förskolan Solen under de två senaste veckorna pyntat vår avdelning med temat vinteroverall; även filmen ”Frozen” och jul utifrån barnens intresse.

Vi dekorerade ett rum med temat ”Frozen”, med snöflingor, bilder från filmen med karaktärer och Elsas isslott som skapades av återvunnet lådor, papper, lim, sax och vattenfärg.

Barnen har även skapat julkulor som pryder våra fönster och julgran med hjälp av frigolitbollar, dekorationspapper och återvunna bilder från julkort. Även väggarna har pyntats med bilder som barnen fick rita och dekorera med bomullsbollar. Vi skapade också vår egen jultomte som sitter bredvid spisen på en stol och väntar på julen. Barnen fyllde en tomtedräkt med kuddar så han ser levande ut och placerade honom på en stol med stövlar och en säck. Barnen fixade tomtens hår och skägg.

Den första december började vi med vår julkalender, den levererades av Elsa från ”Frozen” under natten. Vi öppnar en lucka varje dag medan vi tänder ett ljus som symboliserar advent. Varje lucka har ett meddelande från Elsa som kan vara en överraskning eller en aktivitet.

Vi fick också besök av Elsa och barnen pratade, sjöng och dansade med henne. Elsa berättade för barnen varifrån snö kommer, varför det kommer, vad det är och så vidare.

Syftet med att dekorera förskolans miljö är att skapa en miljö som ska inspirera till lärande och lek samt att den ska ge barnen möjlighet till delaktighet och inflytande för deras miljö.

Mål från förskolans läroplan som vi har arbetat med under veckorna:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans (Lpfö 18 s. 14)  
  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära (s. 14)
  • förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan, (s. 16)
  • sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet (lpfö18, s.14).
  • förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra (lpfö 18, s.14)