Förskolans nya läroplan

förskolan läroplanen

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förskolans nya läroplan införs den 1 juli i år och alla förskolor i Sverige får en reviderad läroplan, Lpfö 18. Läroplanen innehåller två delar, den första delen beskriver förskolans värdegrund och uppdrag och i den andra delen finns mål och riktlinjer.

Reviderad läroplan

I förskolans läroplan som har reviderats har strukturen förändrats, för att likna grundskolans läroplan, Lgr 11. Texten i läroplanen har blivit mer lättläst och fått fler underrubriker, för att den ska bli lättare att hitta i. Vem som ansvarar för vad har också förtydligats, gällande de riktlinjer som finns för förskollärare och arbetslag. Förskolläraren ansvarar för undervisningen, men alla i arbetslaget deltar i undervisningen. Med undervisning menas det målstyrda arbete som ska prägla hela verksamheten. Därför behöver både förskollärare och annan personal på förskolan har kännedom om läroplanens innehåll och ha en samsyn om vad undervisning innebär.

I den kommande läroplanen har det införts nya begrepp och vissa begrepp används mer än innan. Ett exempel är begreppet omsorg, detta för att visa på att omsorg är något som sker i alla moment på förskolan. Omsorg handlar både om bemötande och förhållningssätt, tillsammans med lärande och utveckling bildar omsorgen en helhet för utbildningen i förskolan.

Digitalisering, hållbarhet och integritet

Regeringen beslutade under 2017 om en strategi gällande digitalisering i förskola och skola. Utifrån detta innehåller den kommande läroplanen mål som rör digital kompetens. Ytterligare ett begrepp som tillkommit är hållbar utveckling, eftersom detta är ett centralt begrepp som rör framtiden för alla i samhället. Det har sin bakgrund i Brundtlandrapporten från 1987 och i Agenda 2030, där tre sorters hållbar utveckling beskrivs; den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.

Ett annat viktigt begrepp som införts är kroppslig och personlig integritet. Bakgrunden till att detta begrepp går att hitta på flera ställen i den nya läroplanen är att utbildningen ska utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att alla barn ska ges rätt till delaktighet och inflytande och att barn ska göras medvetna om sina rättigheter.

Flera kopplingar görs till FN:s barnkonvention, bland annat står det i den reviderade läroplanen att förskolan ska spegla de värden som beskrivs i barnkonventionen. Mer om hur man kan arbeta kring barnkonventionen i förskolan finns på barnombudsmannens webbplats.

Om Tellusbarn förskolor

Tellusbarn driver 13 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra förskolechefer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.

Våra förskolor

[:en]Förskolans nya läroplan införs den 1 juli i år och alla förskolor i Sverige får en reviderad läroplan, Lpfö 18. Läroplanen innehåller två delar, den första delen beskriver förskolans värdegrund och uppdrag och i den andra delen finns mål och riktlinjer.

Reviderad läroplan

I förskolans läroplan som har reviderats har strukturen förändrats, för att likna grundskolans läroplan, Lgr 11. Texten i läroplanen har blivit mer lättläst och fått fler underrubriker, för att den ska bli lättare att hitta i. Vem som ansvarar för vad har också förtydligats, gällande de riktlinjer som finns för förskollärare och arbetslag. Förskolläraren ansvarar för undervisningen, men alla i arbetslaget deltar i undervisningen. Med undervisning menas det målstyrda arbete som ska prägla hela verksamheten. Därför behöver både förskollärare och annan personal på förskolan har kännedom om läroplanens innehåll och ha en samsyn om vad undervisning innebär.

I den kommande läroplanen har det införts nya begrepp och vissa begrepp används mer än innan. Ett exempel är begreppet omsorg, detta för att visa på att omsorg är något som sker i alla moment på förskolan. Omsorg handlar både om bemötande och förhållningssätt, tillsammans med lärande och utveckling bildar omsorgen en helhet för utbildningen i förskolan.

Digitalisering, hållbarhet och integritet

Regeringen beslutade under 2017 om en strategi gällande digitalisering i förskola och skola. Utifrån detta innehåller den kommande läroplanen mål som rör digital kompetens. Ytterligare ett begrepp som tillkommit är hållbar utveckling, eftersom detta är ett centralt begrepp som rör framtiden för alla i samhället. Det har sin bakgrund i Brundtlandrapporten från 1987 och i Agenda 2030, där tre sorters hållbar utveckling beskrivs; den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.

Ett annat viktigt begrepp som införts är kroppslig och personlig integritet. Bakgrunden till att detta begrepp går att hitta på flera ställen i den nya läroplanen är att utbildningen ska utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att alla barn ska ges rätt till delaktighet och inflytande och att barn ska göras medvetna om sina rättigheter.

Flera kopplingar görs till FN:s barnkonvention, bland annat står det i den reviderade läroplanen att förskolan ska spegla de värden som beskrivs i barnkonventionen. Mer om hur man kan arbeta kring barnkonventionen i förskolan finns på barnombudsmannens webbplats.

Om Tellusbarn förskolor

Tellusbarn driver 13 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra förskolechefer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.

Våra förskolor[:]

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och