Förskolans nya läroplan

förskolan läroplanen

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förskolans nya läroplan införs den 1 juli i år och alla förskolor i Sverige får en reviderad läroplan, Lpfö 18. Läroplanen innehåller två delar, den första delen beskriver förskolans värdegrund och uppdrag och i den andra delen finns mål och riktlinjer.

Reviderad läroplan

I förskolans läroplan som har reviderats har strukturen förändrats, för att likna grundskolans läroplan, Lgr 11. Texten i läroplanen har blivit mer lättläst och fått fler underrubriker, för att den ska bli lättare att hitta i. Vem som ansvarar för vad har också förtydligats, gällande de riktlinjer som finns för förskollärare och arbetslag. Förskolläraren ansvarar för undervisningen, men alla i arbetslaget deltar i undervisningen. Med undervisning menas det målstyrda arbete som ska prägla hela verksamheten. Därför behöver både förskollärare och annan personal på förskolan har kännedom om läroplanens innehåll och ha en samsyn om vad undervisning innebär.

I den kommande läroplanen har det införts nya begrepp och vissa begrepp används mer än innan. Ett exempel är begreppet omsorg, detta för att visa på att omsorg är något som sker i alla moment på förskolan. Omsorg handlar både om bemötande och förhållningssätt, tillsammans med lärande och utveckling bildar omsorgen en helhet för utbildningen i förskolan.

Digitalisering, hållbarhet och integritet

Regeringen beslutade under 2017 om en strategi gällande digitalisering i förskola och skola. Utifrån detta innehåller den kommande läroplanen mål som rör digital kompetens. Ytterligare ett begrepp som tillkommit är hållbar utveckling, eftersom detta är ett centralt begrepp som rör framtiden för alla i samhället. Det har sin bakgrund i Brundtlandrapporten från 1987 och i Agenda 2030, där tre sorters hållbar utveckling beskrivs; den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.

Ett annat viktigt begrepp som införts är kroppslig och personlig integritet. Bakgrunden till att detta begrepp går att hitta på flera ställen i den nya läroplanen är att utbildningen ska utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att alla barn ska ges rätt till delaktighet och inflytande och att barn ska göras medvetna om sina rättigheter.

Flera kopplingar görs till FN:s barnkonvention, bland annat står det i den reviderade läroplanen att förskolan ska spegla de värden som beskrivs i barnkonventionen. Mer om hur man kan arbeta kring barnkonventionen i förskolan finns på barnombudsmannens webbplats.

Om Tellusbarn förskolor

Tellusbarn driver 13 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra förskolechefer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.

Våra förskolor

[:en]Förskolans nya läroplan införs den 1 juli i år och alla förskolor i Sverige får en reviderad läroplan, Lpfö 18. Läroplanen innehåller två delar, den första delen beskriver förskolans värdegrund och uppdrag och i den andra delen finns mål och riktlinjer.

Reviderad läroplan

I förskolans läroplan som har reviderats har strukturen förändrats, för att likna grundskolans läroplan, Lgr 11. Texten i läroplanen har blivit mer lättläst och fått fler underrubriker, för att den ska bli lättare att hitta i. Vem som ansvarar för vad har också förtydligats, gällande de riktlinjer som finns för förskollärare och arbetslag. Förskolläraren ansvarar för undervisningen, men alla i arbetslaget deltar i undervisningen. Med undervisning menas det målstyrda arbete som ska prägla hela verksamheten. Därför behöver både förskollärare och annan personal på förskolan har kännedom om läroplanens innehåll och ha en samsyn om vad undervisning innebär.

I den kommande läroplanen har det införts nya begrepp och vissa begrepp används mer än innan. Ett exempel är begreppet omsorg, detta för att visa på att omsorg är något som sker i alla moment på förskolan. Omsorg handlar både om bemötande och förhållningssätt, tillsammans med lärande och utveckling bildar omsorgen en helhet för utbildningen i förskolan.

Digitalisering, hållbarhet och integritet

Regeringen beslutade under 2017 om en strategi gällande digitalisering i förskola och skola. Utifrån detta innehåller den kommande läroplanen mål som rör digital kompetens. Ytterligare ett begrepp som tillkommit är hållbar utveckling, eftersom detta är ett centralt begrepp som rör framtiden för alla i samhället. Det har sin bakgrund i Brundtlandrapporten från 1987 och i Agenda 2030, där tre sorters hållbar utveckling beskrivs; den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.

Ett annat viktigt begrepp som införts är kroppslig och personlig integritet. Bakgrunden till att detta begrepp går att hitta på flera ställen i den nya läroplanen är att utbildningen ska utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att alla barn ska ges rätt till delaktighet och inflytande och att barn ska göras medvetna om sina rättigheter.

Flera kopplingar görs till FN:s barnkonvention, bland annat står det i den reviderade läroplanen att förskolan ska spegla de värden som beskrivs i barnkonventionen. Mer om hur man kan arbeta kring barnkonventionen i förskolan finns på barnombudsmannens webbplats.

Om Tellusbarn förskolor

Tellusbarn driver 13 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra förskolechefer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.

Våra förskolor[:]

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi