Halloween på Växthuset

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Halloween har firats i Sverige sedan 1990 talet men traditionen sträcker sig längre tillbaks än så. Till USA togs traditionen med från Irland redan under 1800 talet. Redan då klädde man ut sig för att tigga mat och dryck till den keltiska högtiden Samhain och tända pumpor placerades ut utanför husen i syfte att driva bort ondska. På förskolan växthuset ville vi också uppmärksamma denna högtid för barnen i verksamheten. Därför gjorde vi under halloweenveckan en utflykt till en äng för att gemensamt äta frukt och prata om pumpor med en av barngrupperna.

Väl där tog det inte lång tid förrän barn och pedagoger ivrigt samtalade om;

”Vad är en pumpa?”, ”Hur ser den ut?”, ”Vilken färg har den?”

Barnen var enhetligt överens om att pumpan är orange och flera av barnen menade att den såg ut som ett äpple.

Ett av barnen kopplade själv ihop pumpor med spöken och då fångade vi det spåret med en motfråga. ”Hur ser ett spöke ut?”

Ett barn svarade:

”Spöken har samma färg som kossor”

Och ett annat barn ställde sig upp, pekade med hela handen och utbrast:

”DÄR är ett, spöke!!” 👻

När vi kom tillbaka till förskolan arbetade vi vidare med temat pumpor och barnen fick själva gröpa ur innehållet på några pumpor och vara med och rosta kärnorna i stekpanna. Därefter fick pumporna stå modell när barnen skapade med lera. En del barn ville bara titta på leran medan andra skapade pumpor och bollar.

Torsdag blev spökenas dag då vi med hjälp av hand- och fotavtryck gjorde kroppar åt spökena.

Ett riktigt lyckat uppmärksammande av halloween på förskolan Växthuset!

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och