Kemiska processer på förskolorna Tulpanen och Oasen

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Att utforska kemiska processer med barn i förskolan handlar till stor del om att uppmärksamma sådant som finns omkring oss i vår vardag. Det kan exempelvis handla om att baka eller att följa en upptinings- eller frysprocess.  Genom att utforska dessa processer ges förutsättningar för att skapa förståelse för sammanhang och begrepp. Eftersom en stor del av detta utforskande handlar om att återberätta, ställa hypoteser och dra slutsatser stimuleras även förmågan att uttrycka sig och reflektera tillsammans med andra.

På förskolan Tulpanen har man de senaste veckorna utforskat och experimenterat med vatten, is, snö och frost. Vad händer ute och inne med dessa element? Några reflektioner från barnen har varit att snö är kall och is är hård och genomskinlig. Förutom de gemensamma reflektionerna har även barnen kunnat dra slutsatser om varför snön i hinken inne har smält, medan snön som legat kvar ute inte har smält. Genom dessa reflektioner har olika motsatsord uppmärksammats, som exempelvis flyta – sjunka, smälta – frysa och minusgrader – plusgrader. Även på förskolan Oasen har barnen samlat snö gemensamt i en hink. Det har sedan reflekterats och diskuterats kring mängd, färg och teorier om vad som kommer att hända när snön tas in på förskolan. Dessa naturvetenskapliga aktiviteter är bra exempel på hur man även kan arbeta aktivt med språket och uppmärksamma olika begrepp som både har med matematik, fysik och kemi att göra.

Fler inlägg

Galaxen

Nu får vi äntligen jobba med snö på Galaxen

Vi arbetar mycket med naturmaterial i våra verksamheter och just nu är det fokus på snö både för de äldre och för de yngre barn. För vissa är det första snön som faller till marken medan det för andra är ett känt fenomen. Oavsett så är snö väldigt spännande att experimentera med. Vi har skapat snökonst både utomhus och inomhus tillsammans med barnen. Det blir ett utforskande och undersökande samtidigt som barnen skapar konstverk. Vi ställer frågor kopplat till den aktivitet vi gör, exempelvis, vad händer när vi lägger snö i handen? Vad är det som gör att den smälter?

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala