Kemiska processer på förskolorna Tulpanen och Oasen

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Att utforska kemiska processer med barn i förskolan handlar till stor del om att uppmärksamma sådant som finns omkring oss i vår vardag. Det kan exempelvis handla om att baka eller att följa en upptinings- eller frysprocess.  Genom att utforska dessa processer ges förutsättningar för att skapa förståelse för sammanhang och begrepp. Eftersom en stor del av detta utforskande handlar om att återberätta, ställa hypoteser och dra slutsatser stimuleras även förmågan att uttrycka sig och reflektera tillsammans med andra.

På förskolan Tulpanen har man de senaste veckorna utforskat och experimenterat med vatten, is, snö och frost. Vad händer ute och inne med dessa element? Några reflektioner från barnen har varit att snö är kall och is är hård och genomskinlig. Förutom de gemensamma reflektionerna har även barnen kunnat dra slutsatser om varför snön i hinken inne har smält, medan snön som legat kvar ute inte har smält. Genom dessa reflektioner har olika motsatsord uppmärksammats, som exempelvis flyta – sjunka, smälta – frysa och minusgrader – plusgrader. Även på förskolan Oasen har barnen samlat snö gemensamt i en hink. Det har sedan reflekterats och diskuterats kring mängd, färg och teorier om vad som kommer att hända när snön tas in på förskolan. Dessa naturvetenskapliga aktiviteter är bra exempel på hur man även kan arbeta aktivt med språket och uppmärksamma olika begrepp som både har med matematik, fysik och kemi att göra.

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga