Kolonilotten i Rinkeby

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

I Rinkebydalens koloniträdgårdsförening finns förskolan Torgets egen kolonilott. Under april har förberedelserna varit i full gång, för att kolonilotten ska stå redo för denna odlingssäsong. Förra våren när förskolan fick tillgång till kolonilotten hann de inte riktigt med att förbereda innan allt stod i full blom. Både det som de själva sått och annat spännande kikade fram ur jorden. I år har förskolan Torget varit ute i god tid och personalen har arbetat med att gräva upp och vända på jorden så att den ska stå redo för sådd. I år tänker förskolan ta kontroll över växtligheten på kolonilotten och försöka få ut så mycket ätbart som de bara kan!

Tillsammans i personalgruppen och med barnens inflytande har vi gjort en plan för hur vi vill att lotten ska disponeras och vi har bestämt vad vi ska odla i år.

Merparten av Lottens yta ska det odlas på, men vi kommer att lämna kvar den cirkelformade gräsplätten i mitten som blir en perfekt plats för samling eller att sitta och äta mellan mål på. Vi har en idé om en portabel bordskiva att ställa upp om vi vill måla eller göra experiment.

Vi ska också försöka utveckla komposten så att det blir ett flerårigt system.

Barnen vill odla tomat, potatis och gurka! Några pedagoger tyckte att det var viktigt att vi odlar kryddor också.

Inne på förskolan har vi börjat förså och plantera. Vi hoppas på en tidig skörd!

Vi vill att lotten ska vara en tydlig och varierad lärmiljö. Tillsammans med barnen har vi tillverkat skyltar som vi ska placera ut när det blir dags att plantera ut.

Barnen har sågat, spikat och målat

Vi har sökt efter bilder på grönsaker och skrivit ut och laminerat.

Skyltarna är även försedda med QR-koder!

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga