Konstnärligt internationellt projekt på förskolan Torget

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förskolan Torget och förskolans konstförening, konstföreningen Torget, har glädjande nog blivit beviljade ett två-årigt Erasmus+ projekt; Beyond verbal.

Beyond verbal är ett forskningsbaserat utvecklingsprojekt som sträcker sig bortom verbala och kulturella barriärer. Genom konstnärliga deltagandeprocesser syftar projektet till att utveckla arbetet med jämställdhet och normkritik för pedagoger och barn i förskolor som ligger i socioekonomiska utsatta områden. Förutom förskolan Torget i Rinkeby, deltar förskolor och konstföreningar som finns i Turkiet och i Danmark.

Projektet är ett samarbete och utbyte mellan förskolan Torget, förskolan Mutlu Yuvam Anaokulu (Turkiet), konstföreningen Torget, konstorganisationen PASAJ (Turkiet), Istanbul Kultur University (Turkiet) och konstorganisationen Sigrid Stue (Danmark).

I Beyond verbal sker kunskaps- och erfarenhetsutbyte genom två rundor av utbyten för de vuxna deltagarna, till respektive plats. Det kommer vara olika föreläsningar av interna och externa pedagoger, forskare, konstnärer, arkitekter och experter. Under träffarna sker också konstworkshops med de deltagande konstorganisationerna. Därefter kommer workshops att genomföras på förskolan Torget tillsammans med barn och pedagoger. Material och konstverk som skapas kommer bli till en utställning i respektive land.

Beyond verbal följs och dokumenteras av en visuell antropolog. Tillsammans skapar vi ett nytt forskningsbaserat, normkritiskt och normkreativt verktyg för pedagoger i förskolan och andra som jobbar med yngre barn. Detta verktyg kommer bestå av en publikation, ett ToolKit, en videodokumentation och en webbsida.

Beyond verbal är baserat på FN:s barnkonvention och förskolans läroplan (Lpfö 18).

Läs mer förskolan Torget här

[:en]Förskolan Torget och förskolans konstförening, konstföreningen Torget, har glädjande nog blivit beviljade ett två-årigt Erasmus+ projekt; Beyond verbal.

Beyond verbal är ett forskningsbaserat utvecklingsprojekt som sträcker sig bortom verbala och kulturella barriärer. Genom konstnärliga deltagandeprocesser syftar projektet till att utveckla arbetet med jämställdhet och normkritik för pedagoger och barn i förskolor som ligger i socioekonomiska utsatta områden. Förutom förskolan Torget i Rinkeby, deltar förskolor och konstföreningar som finns i Turkiet och i Danmark.

Projektet är ett samarbete och utbyte mellan förskolan Torget, förskolan Mutlu Yuvam Anaokulu (Turkiet), konstföreningen Torget, konstorganisationen PASAJ (Turkiet), Istanbul Kultur University (Turkiet) och konstorganisationen Sigrid Stue (Danmark).

I Beyond verbal sker kunskaps- och erfarenhetsutbyte genom två rundor av utbyten för de vuxna deltagarna, till respektive plats. Det kommer vara olika föreläsningar av interna och externa pedagoger, forskare, konstnärer, arkitekter och experter. Under träffarna sker också konstworkshops med de deltagande konstorganisationerna. Därefter kommer workshops att genomföras på förskolan Torget tillsammans med barn och pedagoger. Material och konstverk som skapas kommer bli till en utställning i respektive land.

Beyond verbal följs och dokumenteras av en visuell antropolog. Tillsammans skapar vi ett nytt forskningsbaserat, normkritiskt och normkreativt verktyg för pedagoger i förskolan och andra som jobbar med yngre barn. Detta verktyg kommer bestå av en publikation, ett ToolKit, en videodokumentation och en webbsida.

Beyond verbal är baserat på FN:s barnkonvention och förskolans läroplan (Lpfö 18).

Läs mer förskolan Torget här[:]

Fler inlägg

The Cottage

The Cottage – Digital visning

I och med Covid-19 har vi inte möjlighet att erbjuda familjer att komma och besöka vår förskola i den utsträckning vi tidigare haft. Följ med på vår digitala visning i klippet nedan! På förskolan The Cottage som ligger på Södermalm har vi en svensk-engelsk profil och använder bägge språken i vår omsorg och undervisning. Om ni blivit erbjudna plats på förskolan The Cottage och önskar en personlig visning är ni varmt välkomna att kontakta rektor Annie Jämtell på 070-445 76 80

Piazzan

Självporträtt på Piazzan

Under hösten har femåringarna på avdelningen Orange på förskolan piazzan tillbringat mycket tid i I ateljén. De har skapat självporträtt av olika material  och tekniker såsom teckning med blyertspenna, målning med flaskfärg, limning med naturmaterial samt skulptering i lera. Barnen har studerat sig själva i spegel men också tagit hjälp av varandra i skapandet. Barnen noterar likheter och olikheter med varandra och lär sig utveckla respekt för varandra och sig själva.   Syftet med att ha samma uppgift med olika material är att åskådliggöra varje materials potential och därmed ge barnen verktyg. När barnen får tillgång till detta så ges