Konstnärligt internationellt projekt på förskolan Torget

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förskolan Torget och förskolans konstförening, konstföreningen Torget, har glädjande nog blivit beviljade ett två-årigt Erasmus+ projekt; Beyond verbal.

Beyond verbal är ett forskningsbaserat utvecklingsprojekt som sträcker sig bortom verbala och kulturella barriärer. Genom konstnärliga deltagandeprocesser syftar projektet till att utveckla arbetet med jämställdhet och normkritik för pedagoger och barn i förskolor som ligger i socioekonomiska utsatta områden. Förutom förskolan Torget i Rinkeby, deltar förskolor och konstföreningar som finns i Turkiet och i Danmark.

Projektet är ett samarbete och utbyte mellan förskolan Torget, förskolan Mutlu Yuvam Anaokulu (Turkiet), konstföreningen Torget, konstorganisationen PASAJ (Turkiet), Istanbul Kultur University (Turkiet) och konstorganisationen Sigrid Stue (Danmark).

I Beyond verbal sker kunskaps- och erfarenhetsutbyte genom två rundor av utbyten för de vuxna deltagarna, till respektive plats. Det kommer vara olika föreläsningar av interna och externa pedagoger, forskare, konstnärer, arkitekter och experter. Under träffarna sker också konstworkshops med de deltagande konstorganisationerna. Därefter kommer workshops att genomföras på förskolan Torget tillsammans med barn och pedagoger. Material och konstverk som skapas kommer bli till en utställning i respektive land.

Beyond verbal följs och dokumenteras av en visuell antropolog. Tillsammans skapar vi ett nytt forskningsbaserat, normkritiskt och normkreativt verktyg för pedagoger i förskolan och andra som jobbar med yngre barn. Detta verktyg kommer bestå av en publikation, ett ToolKit, en videodokumentation och en webbsida.

Beyond verbal är baserat på FN:s barnkonvention och förskolans läroplan (Lpfö 18).

Läs mer förskolan Torget här

[:en]Förskolan Torget och förskolans konstförening, konstföreningen Torget, har glädjande nog blivit beviljade ett två-årigt Erasmus+ projekt; Beyond verbal.

Beyond verbal är ett forskningsbaserat utvecklingsprojekt som sträcker sig bortom verbala och kulturella barriärer. Genom konstnärliga deltagandeprocesser syftar projektet till att utveckla arbetet med jämställdhet och normkritik för pedagoger och barn i förskolor som ligger i socioekonomiska utsatta områden. Förutom förskolan Torget i Rinkeby, deltar förskolor och konstföreningar som finns i Turkiet och i Danmark.

Projektet är ett samarbete och utbyte mellan förskolan Torget, förskolan Mutlu Yuvam Anaokulu (Turkiet), konstföreningen Torget, konstorganisationen PASAJ (Turkiet), Istanbul Kultur University (Turkiet) och konstorganisationen Sigrid Stue (Danmark).

I Beyond verbal sker kunskaps- och erfarenhetsutbyte genom två rundor av utbyten för de vuxna deltagarna, till respektive plats. Det kommer vara olika föreläsningar av interna och externa pedagoger, forskare, konstnärer, arkitekter och experter. Under träffarna sker också konstworkshops med de deltagande konstorganisationerna. Därefter kommer workshops att genomföras på förskolan Torget tillsammans med barn och pedagoger. Material och konstverk som skapas kommer bli till en utställning i respektive land.

Beyond verbal följs och dokumenteras av en visuell antropolog. Tillsammans skapar vi ett nytt forskningsbaserat, normkritiskt och normkreativt verktyg för pedagoger i förskolan och andra som jobbar med yngre barn. Detta verktyg kommer bestå av en publikation, ett ToolKit, en videodokumentation och en webbsida.

Beyond verbal är baserat på FN:s barnkonvention och förskolans läroplan (Lpfö 18).

Läs mer förskolan Torget här[:]

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga