Nu finns det plats för fler barn på förskolan Akvarellen i Skarpnäck

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Mitt i Skarpnäck ligger Tellusbarns förskola Akvarellen, alldeles intill parker, skog och ett trevligt bibliotek. För några veckor sedan öppnades den andra avdelningen på förskolan och med den har nu förskolan plats för ytterligare barn under våren. På Akvarellen finns ljusa och rymliga rum med möjlighet till både skapande, lek, rörelse och utforskande. I anslutning till förskolan finns en stor gård som nyttjas varje dag och ger gott om utrymme för barn med spring i benen. Varje vecka går pedagoger och barn på utflykt tillsammans, där de packar matsäck och beger sig ut i skog och grönområden på upptäcktsfärd. Förskolan arbetar med temat ”Hållbar framtid” och har en gång i veckan tillgång till en konstpedagog som arbetar i skapande processer tillsammans med barnen. Just nu är det barnkonventionen som utgör utgångspunkten för skapandet i ateljén, där barnen har fått arbeta med bilden av sig själv för att belysa allas lika värde och barns rättigheter.  

För att få en visning av förskolan och höra mer om verksamheten, kontakta rektor Sara All på telefon 072-363 20 55.

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga