Odling och hållbarhet på förskolan Växthuset

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förskolan Växthuset öppnade i augusti 2019 i Österåker. Förskolan har sedan dess löpande fyllts på med barn och personal, det innebär att både de vuxna och barnen har fått vara med och bygga upp något helt nytt. Tillsammans har de format sin värdegrund och undervisning, utifrån sina olika förutsättningar och erfarenheter. Med bland annat böcker från ”Olika förlag” har de under våren belyst att individer är olika och har mycket att lära av varandra, och att olikheter ska ses som en tillgång. Förskolans pedagoger har som mål att alla barn ska utveckla ett demokratiskt förhållningssätt, eftersom det demokratiska förhållningssättet är nödvändigt för att kunna mötas i den sociala gemenskap som finns på förskolan. Genom att uppmuntra barnen att delta i gemensamma aktiviteter i olika former, ges förutsättningar att utveckla förståelse för vikten av samarbete och tolerans inför varandra.  

På förskolan har man tillsammans under våren startat upp temat ”Förskolan Växthuset odlar”. Alla förskolans barn får i detta tema möjlighet att medverka, där de genom odling lär sig om vilka förutsättningar som krävs för att något ska kunna växa. Genom detta tema, där odling sker både ute och inne, skapar sig barnen förståelse för att det finns olika kretslopp och ekosystem i vår natur, som gör det möjligt för oss människor att odla vår egen mat.  Att odla är inte bara spännande och lärorikt, det ger också många tillfällen att samtala om hållbarhet och om att värna om vår natur och varandra.  

Ur förskolans läroplan (Lpfö 18):  

En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. 

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga