Läs mer om förskolan: Sparrisen

Under hela terminen har vi haft projekt om kroppen på hela förskolan. Vi har arbetat med detta projekt för att barnen visat ett intresse för kroppen. Projektet innehåller flera mål från förskolans läroplan, till exempel skapande, matematik, språk, kroppslig uppfattning, integritet, motorik, rörelse, natur, normer och värden.

Vi har läst många böcker om kroppen och samtalat om den. Hur ser kroppen ut? Vi alla ser olika ut, någon kan vara kort eller lång, vi har olika hudfärg och vissa har långt hår och vissa inget alls. En del hör inget eller kan inte se. Men på insidan ser vi lika ut, vi alla har ett hjärta och blod som pumpar i kroppen. Vi har belyst att på insidan är vi alla lika men vår utsida kan skilja oss åt. Men vi är alla lika bra för det!

Barnen har fått sett bilder på olika kroppsdelar och fått para ihop bilden med sin kroppsdel. En bild på en tunga, var är din tunga? Eller en bild på ett öra, var sitter dina öron? Barnen har då fått skapa ett ansikte med att placera ut olika delar i ett ansikte.

Barnen har även fått göra egna självporträtt på olika sätt. De har fått använda blyertspenna och tecknat av sitt ansikte. De har fått använda sig av naturmaterial för att skapa sitt ansikte samt målat med färg och krita.

Vi har pratat om att vi på insidan har något som är hårt. Kan vi känna det? Vad är det för något? Jo, skelettet! Barnen har tyckt det har varit intressant och vi har benämnt olika ord, som vad är en käke? Nacke? Och så vidare. Barnen fick skapa sitt eget skelett med bomullspinnar, knappar, lim mm.

Vi har fokuserat på kroppens sinne lukt. Vi pratade först om vad vi har i ansiktet. Näsan, vad kan man använda den till? Jo lukta. Vi hade fyllt påsar med olika dofter som kaffe, vanilj, curry, kanel och oregano. Barnen tyckte det var roligt att lukta på olika dofter men tyckte det var lite svårt att urskilja vilka doft det var.

Barnen har fått måla av sin egen kropp. Vi började med att alla barn fick lägga sig på ett stort papper och sedan hjälpte en pedagog till med att skissa av kroppen. Sedan fick barnen färglägga och vi pratade om vad olika kroppsdelar heter som mage, huvud, arm. Detta blir ett tydligt sätt för barnen att se var olika kroppsdelar sitter och till exempel hur lång kroppen är.

Vi har haft rörelse vid ett flertal tillfällen under veckan med fokus på grovmotoriken. Vi har använt oss av projektor för att projicera dans på väggen så att barnen kan härma rörelsen. Det är ett sätt för barnen att öva på sin egen koordination.

Vi har haft hinderbana där barnen fått öva på springa, rulla, snurra, hoppa osv. Vi har även gått på flera utflykter till skogen och lekparker i närområdet då barnen fått använda hela kroppen för att röra sig samt använt oss av rörelseuppdrag där barnen får ett uppdrag som att ”hoppa på ett ben” eller ”snurra runt”.

Vi har arbetat med ”Stopp min kropp” i vårt projekt. Vi har samtalat om att barnen bestämmer över sin egen kropp och om man inte vill till exempel krama någon så behöver man inte det. Att det även är viktigt att respektera att den andra kompisen inte alltid vill ha en kram. Detta är ett sätt att stärka barnens integritet och bestämmande över sin egen kropp. Detta är även ett verktyg för barnen i konflikthantering, om någon kommer för nära kan man säga ”stopp” eller ”stopp min kropp”.