QR-koder på förskolan Piazzan

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

QR är en förkortning av Quick respons, med andra ord snabbt svar. En Qr-kod ser ungefär ut som en samling av massa prickar (myrornas krig), men är egentligen en länk som kan rymma en massa information.

Genom att introducera QR-koder i förskolan ger man inte bara barnen möjlighet att utforska digitala verktyg, utan det skapar också nyfikenhet, meningsfullhet, spänning och glädje. Det öppnar upp för nya möten och samarbeten mellan barnen, och ger tillfällen för kommunikation och problemlösningar.

Det finns många olika situationer och aktiviteter som kan bli ännu mer utmanande och intressanta med en QR-kod. Barnen fångas av det magiska med att koderna förvandlas till bild, ljud, video eller uppdrag. Genom de digitala verktygen erbjuds barnen en möjlighet att konstruera och nyttja teknik utifrån sina intressen och erfarenheter, enligt förskolans läroplan (Lpfö18). På Piazzan ser pedagogerna att de digitala verktygen berikar, underlättar och förenklar vardagen på förskolan tillsammans med barnen.

På Piazzan finns QR-koder att scanna på olika platser, som exempelvis i naturhörnan, där barnen kan lyssna på fakta om världens djur. QR-koderna kan på så vis leda till att barnens lek fördjupas och stimulera till utforskande på ett lekfullt sätt.  Även sångkorten på förskolan består av QR-koder, med tillhörande bild och sång, och det finns inlästa sagoböcker på olika språk som kan användas av barnen. På så sätt förenklas arbetet med att kunna stimulera alla barns modersmål och språkutveckling. QR-kodning är också ett bra sätt att dokumentera barnens berättande kring sitt skapande, genom att dessa koder scannas av barnen och deras familjer.

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi