QR-koder på förskolan Piazzan

QR är en förkortning av Quick respons, med andra ord snabbt svar. En Qr-kod ser ungefär ut som en samling av massa prickar (myrornas krig), men är egentligen en länk som kan rymma en massa information.

Genom att introducera QR-koder i förskolan ger man inte bara barnen möjlighet att utforska digitala verktyg, utan det skapar också nyfikenhet, meningsfullhet, spänning och glädje. Det öppnar upp för nya möten och samarbeten mellan barnen, och ger tillfällen för kommunikation och problemlösningar.

Det finns många olika situationer och aktiviteter som kan bli ännu mer utmanande och intressanta med en QR-kod. Barnen fångas av det magiska med att koderna förvandlas till bild, ljud, video eller uppdrag. Genom de digitala verktygen erbjuds barnen en möjlighet att konstruera och nyttja teknik utifrån sina intressen och erfarenheter, enligt förskolans läroplan (Lpfö18). På Piazzan ser pedagogerna att de digitala verktygen berikar, underlättar och förenklar vardagen på förskolan tillsammans med barnen.

På Piazzan finns QR-koder att scanna på olika platser, som exempelvis i naturhörnan, där barnen kan lyssna på fakta om världens djur. QR-koderna kan på så vis leda till att barnens lek fördjupas och stimulera till utforskande på ett lekfullt sätt.  Även sångkorten på förskolan består av QR-koder, med tillhörande bild och sång, och det finns inlästa sagoböcker på olika språk som kan användas av barnen. På så sätt förenklas arbetet med att kunna stimulera alla barns modersmål och språkutveckling. QR-kodning är också ett bra sätt att dokumentera barnens berättande kring sitt skapande, genom att dessa koder scannas av barnen och deras familjer.