QR-koder på förskolan Piazzan

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

QR är en förkortning av Quick respons, med andra ord snabbt svar. En Qr-kod ser ungefär ut som en samling av massa prickar (myrornas krig), men är egentligen en länk som kan rymma en massa information.

Genom att introducera QR-koder i förskolan ger man inte bara barnen möjlighet att utforska digitala verktyg, utan det skapar också nyfikenhet, meningsfullhet, spänning och glädje. Det öppnar upp för nya möten och samarbeten mellan barnen, och ger tillfällen för kommunikation och problemlösningar.

Det finns många olika situationer och aktiviteter som kan bli ännu mer utmanande och intressanta med en QR-kod. Barnen fångas av det magiska med att koderna förvandlas till bild, ljud, video eller uppdrag. Genom de digitala verktygen erbjuds barnen en möjlighet att konstruera och nyttja teknik utifrån sina intressen och erfarenheter, enligt förskolans läroplan (Lpfö18). På Piazzan ser pedagogerna att de digitala verktygen berikar, underlättar och förenklar vardagen på förskolan tillsammans med barnen.

På Piazzan finns QR-koder att scanna på olika platser, som exempelvis i naturhörnan, där barnen kan lyssna på fakta om världens djur. QR-koderna kan på så vis leda till att barnens lek fördjupas och stimulera till utforskande på ett lekfullt sätt.  Även sångkorten på förskolan består av QR-koder, med tillhörande bild och sång, och det finns inlästa sagoböcker på olika språk som kan användas av barnen. På så sätt förenklas arbetet med att kunna stimulera alla barns modersmål och språkutveckling. QR-kodning är också ett bra sätt att dokumentera barnens berättande kring sitt skapande, genom att dessa koder scannas av barnen och deras familjer.

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och