Rocka sockorna och världsdagen för Downs syndrom

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Den 21 mars var det dags att rocka sockorna återigen! Det är FN som utlyst just den 21 mars till världsdag för Downs syndrom och med anledning av det har idén med att rocka sockor spridits runt om i världen. Initiativet kommer ursprungligen från USA med namnet ”Rock your socks” och 2014 initierade Svenska Downföreningen kampanjen “Rocka dina sockar”. Rocka sockorna innebär att vi tar på oss två strumpor i olika färg och mönster, för att uppmärksamma och hylla olikheter och allas lika värde.

På förskolan Galaxen ville pedagoger och barn slå ett slag för allas lika värde och rättigheter genom att färglägga strumpor i olika mönster. Olika men ändå lika!

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga