Läs mer om förskolan: Sparrisen

Förskolan Sparrisen i Uppsala har under april och maj månad haft ett projekt som vi kallat Solrosprojektet.

Barnen har fått vara med att planera hur vi ska så och vi har läst i Trädgårdsboken om hur man gör och vad ett frö behöver för att gro och växa. Vi har tema kroppen på förskolan och det fanns bra paralleller mellan hur människor och särskilt barn behöver näring och vätska för att växa och för att må bra.

Barnen har fått vara med att planera hur vi ska så och vi har läst i Trädgårdsboken om hur man gör och vad ett frö behöver för att gro och växa. Vi har tema kroppen på förskolan och det fanns bra paralleller mellan hur människor och särskilt barn behöver näring och vätska för att växa och för att må bra.

Fröer behöver:

Barnen sådde frön och ärtor och fick till slut vattna. För att såkrukorna skulle få värme och ljus fick de stå i fönstren i ateljén. Dagarna gick och frön och ärtor grodde. När fem dagar hade gått tittade de första hjärtbladen upp.

Under tiden som allt växte så planerade vi att bygga en blomsterlåda. Vi skulle snickra den själv. Vi funderade på hur den skulle se ut och kom till slut fram till hur.

På brädgården köpte vi färdigsågade plankor så att alla bitar var klara, då kunde vi bara skruva ihop dem. Det skulle göra det hela mycket enklare och säkrare. Barnen har fått skruva med skruvdragare och vi har tillsammans byggt två fina lådor, som är en meter var för blommorna att växa i.

Pedagogen målade lådorna med en färg som ska skydda lådorna lite utomhus. En dag var det dags att få ut lådorna för blommorna växte så det knakade i ateljén.

Dagen efter var det dags att plantera ut alla växter som stått och grott i ateljéfönstret. Det blev många växter. Mycket slingerkrasse och många solrosor och luktärtor och ringblommor. Slingerkrasse och ringblomma kan man också äta , det är gott att blanda blombladen i salladen och det blir väldigt vackert att se på också.

I ateljén

I ateljén har barnen fått se bilder på solrosor och vi har sett på Vincent van Goghs målningar, han som älskade solrosor och ofta målade sådana.

Barnen målade sedan egna solrosor. Vi har pratat om hur solrosen ser ut vilka färger man kan se att det finns olika solrosor.

Lpfö -18
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att:
… utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
… förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
… förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

Vi önskar er alla en skön, fin sommar!