Teater på förskolorna Symfonin och Poseidon

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Våra förskolor i Sköndal och Handen får på torsdagseftermiddagarna besök av teaterpedagogen Emma-Helena Berglund och då händer det alltid lite extra magiska saker! Barnen får då vara med som problemlösare i lekfulla dramaäventyr i ”Magiska Skogen”. Med musik, lekar och uppdrag utforskas viktiga ämnen tillsammans, till exempel kring hur vi är bra kompisar, samarbete och integritet. 

I dramaäventyren under februari månad fick förskolorna besök av Märta Mus. Temat för de veckorna var gruppstärkande aktiviteter och det gjordes många dramaövningar där barnen fick samarbeta, anpassat utifrån ålder och mognad. Bland annat tillverkades en magisk karusell till en drake som behövde muntras upp. Då fick alla barn öva på att samarbeta för att den skulle fungera. Draken blev väldigt glad när barnen kunde göra en sådan bra karusell!  

Förskolorna har även arbetat med temat känslor, mest med fokus på känslorna ledsen och arg. Barnen har till exempel fått göra egna små dramatiseringar av de olika känslorna och även rörelselekar till musik med olika känsloteman. Emma-Helena berättar: ”Det är oerhört roligt att se hur barnen ger sig hän i dramats värld och är med, med hull och hår!”.  

I april är tanken att belysa barns integritet och göra olika typer av dramalekar och äventyr med ”Stopp min kropp”-tema. Alla karaktärer barnen möter kommer från ”Magiska Skogen” som bland annat finns som avsnitt på Barnradion https://sverigesradio.se/magiskaskogenibarnradion 

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och