Teater på förskolorna Symfonin och Poseidon

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Våra förskolor i Sköndal och Handen får på torsdagseftermiddagarna besök av teaterpedagogen Emma-Helena Berglund och då händer det alltid lite extra magiska saker! Barnen får då vara med som problemlösare i lekfulla dramaäventyr i ”Magiska Skogen”. Med musik, lekar och uppdrag utforskas viktiga ämnen tillsammans, till exempel kring hur vi är bra kompisar, samarbete och integritet. 

I dramaäventyren under februari månad fick förskolorna besök av Märta Mus. Temat för de veckorna var gruppstärkande aktiviteter och det gjordes många dramaövningar där barnen fick samarbeta, anpassat utifrån ålder och mognad. Bland annat tillverkades en magisk karusell till en drake som behövde muntras upp. Då fick alla barn öva på att samarbeta för att den skulle fungera. Draken blev väldigt glad när barnen kunde göra en sådan bra karusell!  

Förskolorna har även arbetat med temat känslor, mest med fokus på känslorna ledsen och arg. Barnen har till exempel fått göra egna små dramatiseringar av de olika känslorna och även rörelselekar till musik med olika känsloteman. Emma-Helena berättar: ”Det är oerhört roligt att se hur barnen ger sig hän i dramats värld och är med, med hull och hår!”.  

I april är tanken att belysa barns integritet och göra olika typer av dramalekar och äventyr med ”Stopp min kropp”-tema. Alla karaktärer barnen möter kommer från ”Magiska Skogen” som bland annat finns som avsnitt på Barnradion https://sverigesradio.se/magiskaskogenibarnradion 

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi