Tellusbarn och projekt med fokus på leken

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
[:sv]

På flera av Tellusbarns förskolor genomförs projekt med fokus på leken. Detta innebär strukturerade lekgrupper med både de yngre och äldre barnen. Lekgrupperna är tydligt organiserade och sker i små grupper tillsammans med en eller två pedagoger. Barnen som deltar ges möjlighet att öva kommunikation och socialt samspel, tillsammans med pedagogerna. Andra förmågor som utvecklas genom leken är fantasi, inlevelse, språk, motorik och förmågan att samarbeta och lösa problem. Barnen ges även möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter när de leker.

Bakgrunden till projektet med lekgrupper är att många studier visar på hur viktig leken är för barns utveckling. Barn leker så gott som hela tiden, i leken kan de göra allt det som de inte kan på riktigt, till exempel låtsas vara doktor, tiger eller superhjälte. Detta ger barnen en känsla av kompetens och duglighet, som bidrar till en god självkänsla. Samtidigt är leken barnens främsta uttrycksform, där de formulerar och gestaltar det som är viktigt för dem just nu och där de prövar ut vem de är eller vem de skulle vilja vara. När barn leker bygger de upp en lekvärld som de kan dela med andra, men som också kan skydda från intrång. Leken är en social arena där barnen prövar olika beteenden och utforskar begrepp som makt, tillhörighet och genus i samspel med andra.

Allt lärande sker inom ett socialt, kulturellt och relationellt sammanhang samtidigt som det är en känslomässig och individuell lärprocess. I lekgrupperna på några av Tellusbarns förskolor ges alla barn förutsättningar att delta i de gemensamma lekarna utifrån sin egen förmåga. Att vara i mindre sammanhang bidrar till att goda relationer skapas, både barnen emellan och mellan barnen och pedagogerna. Pedagogernas roll i dessa lekgrupper är att både leka med barnen och hjälpa till att föra leken vidare. Hur länge lektillfället pågår varierar från grupp till grupp. För att följa projektet och föra projektet vidare till fler förskolor inom Tellusbarn finns en nätverksgrupp där pedagoger från olika förskolor deltar löpande, tillsammans med en av Tellusbarns specialpedagoger. På så sätt kan erfarenheter och kunskaper om dessa lekgrupper spridas och fortsätta som en viktig insats för barnens utveckling i förskolornas verksamheter.

Läs mer om Tellusbarn visioner här

[:en]

På flera av Tellusbarns förskolor genomförs projekt med fokus på leken. Detta innebär strukturerade lekgrupper med både de yngre och äldre barnen. Lekgrupperna är tydligt organiserade och sker i små grupper tillsammans med en eller två pedagoger. Barnen som deltar ges möjlighet att öva kommunikation och socialt samspel, tillsammans med pedagogerna. Andra förmågor som utvecklas genom leken är fantasi, inlevelse, språk, motorik och förmågan att samarbeta och lösa problem. Barnen ges även möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter när de leker.

Bakgrunden till projektet med lekgrupper är att många studier visar på hur viktig leken är för barns utveckling. Barn leker så gott som hela tiden, i leken kan de göra allt det som de inte kan på riktigt, till exempel låtsas vara doktor, tiger eller superhjälte. Detta ger barnen en känsla av kompetens och duglighet, som bidrar till en god självkänsla. Samtidigt är leken barnens främsta uttrycksform, där de formulerar och gestaltar det som är viktigt för dem just nu och där de prövar ut vem de är eller vem de skulle vilja vara. När barn leker bygger de upp en lekvärld som de kan dela med andra, men som också kan skydda från intrång. Leken är en social arena där barnen prövar olika beteenden och utforskar begrepp som makt, tillhörighet och genus i samspel med andra.

Allt lärande sker inom ett socialt, kulturellt och relationellt sammanhang samtidigt som det är en känslomässig och individuell lärprocess. I lekgrupperna på några av Tellusbarns förskolor ges alla barn förutsättningar att delta i de gemensamma lekarna utifrån sin egen förmåga. Att vara i mindre sammanhang bidrar till att goda relationer skapas, både barnen emellan och mellan barnen och pedagogerna. Pedagogernas roll i dessa lekgrupper är att både leka med barnen och hjälpa till att föra leken vidare. Hur länge lektillfället pågår varierar från grupp till grupp. För att följa projektet och föra projektet vidare till fler förskolor inom Tellusbarn finns en nätverksgrupp där pedagoger från olika förskolor deltar löpande, tillsammans med en av Tellusbarns specialpedagoger. På så sätt kan erfarenheter och kunskaper om dessa lekgrupper spridas och fortsätta som en viktig insats för barnens utveckling i förskolornas verksamheter.

Läs mer om Tellusbarn visioner här

[:]

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi