Tellusbarn och projekt med fokus på leken

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
[:sv]

På flera av Tellusbarns förskolor genomförs projekt med fokus på leken. Detta innebär strukturerade lekgrupper med både de yngre och äldre barnen. Lekgrupperna är tydligt organiserade och sker i små grupper tillsammans med en eller två pedagoger. Barnen som deltar ges möjlighet att öva kommunikation och socialt samspel, tillsammans med pedagogerna. Andra förmågor som utvecklas genom leken är fantasi, inlevelse, språk, motorik och förmågan att samarbeta och lösa problem. Barnen ges även möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter när de leker.

Bakgrunden till projektet med lekgrupper är att många studier visar på hur viktig leken är för barns utveckling. Barn leker så gott som hela tiden, i leken kan de göra allt det som de inte kan på riktigt, till exempel låtsas vara doktor, tiger eller superhjälte. Detta ger barnen en känsla av kompetens och duglighet, som bidrar till en god självkänsla. Samtidigt är leken barnens främsta uttrycksform, där de formulerar och gestaltar det som är viktigt för dem just nu och där de prövar ut vem de är eller vem de skulle vilja vara. När barn leker bygger de upp en lekvärld som de kan dela med andra, men som också kan skydda från intrång. Leken är en social arena där barnen prövar olika beteenden och utforskar begrepp som makt, tillhörighet och genus i samspel med andra.

Allt lärande sker inom ett socialt, kulturellt och relationellt sammanhang samtidigt som det är en känslomässig och individuell lärprocess. I lekgrupperna på några av Tellusbarns förskolor ges alla barn förutsättningar att delta i de gemensamma lekarna utifrån sin egen förmåga. Att vara i mindre sammanhang bidrar till att goda relationer skapas, både barnen emellan och mellan barnen och pedagogerna. Pedagogernas roll i dessa lekgrupper är att både leka med barnen och hjälpa till att föra leken vidare. Hur länge lektillfället pågår varierar från grupp till grupp. För att följa projektet och föra projektet vidare till fler förskolor inom Tellusbarn finns en nätverksgrupp där pedagoger från olika förskolor deltar löpande, tillsammans med en av Tellusbarns specialpedagoger. På så sätt kan erfarenheter och kunskaper om dessa lekgrupper spridas och fortsätta som en viktig insats för barnens utveckling i förskolornas verksamheter.

Läs mer om Tellusbarn visioner här

[:en]

På flera av Tellusbarns förskolor genomförs projekt med fokus på leken. Detta innebär strukturerade lekgrupper med både de yngre och äldre barnen. Lekgrupperna är tydligt organiserade och sker i små grupper tillsammans med en eller två pedagoger. Barnen som deltar ges möjlighet att öva kommunikation och socialt samspel, tillsammans med pedagogerna. Andra förmågor som utvecklas genom leken är fantasi, inlevelse, språk, motorik och förmågan att samarbeta och lösa problem. Barnen ges även möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter när de leker.

Bakgrunden till projektet med lekgrupper är att många studier visar på hur viktig leken är för barns utveckling. Barn leker så gott som hela tiden, i leken kan de göra allt det som de inte kan på riktigt, till exempel låtsas vara doktor, tiger eller superhjälte. Detta ger barnen en känsla av kompetens och duglighet, som bidrar till en god självkänsla. Samtidigt är leken barnens främsta uttrycksform, där de formulerar och gestaltar det som är viktigt för dem just nu och där de prövar ut vem de är eller vem de skulle vilja vara. När barn leker bygger de upp en lekvärld som de kan dela med andra, men som också kan skydda från intrång. Leken är en social arena där barnen prövar olika beteenden och utforskar begrepp som makt, tillhörighet och genus i samspel med andra.

Allt lärande sker inom ett socialt, kulturellt och relationellt sammanhang samtidigt som det är en känslomässig och individuell lärprocess. I lekgrupperna på några av Tellusbarns förskolor ges alla barn förutsättningar att delta i de gemensamma lekarna utifrån sin egen förmåga. Att vara i mindre sammanhang bidrar till att goda relationer skapas, både barnen emellan och mellan barnen och pedagogerna. Pedagogernas roll i dessa lekgrupper är att både leka med barnen och hjälpa till att föra leken vidare. Hur länge lektillfället pågår varierar från grupp till grupp. För att följa projektet och föra projektet vidare till fler förskolor inom Tellusbarn finns en nätverksgrupp där pedagoger från olika förskolor deltar löpande, tillsammans med en av Tellusbarns specialpedagoger. På så sätt kan erfarenheter och kunskaper om dessa lekgrupper spridas och fortsätta som en viktig insats för barnens utveckling i förskolornas verksamheter.

Läs mer om Tellusbarn visioner här

[:]

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och