Vår egna Magiska Skogen

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Då vi under flera år haft förmånen att få arbeta ihop med vår fantastiska teaterpedagog Emma så har vi flera gånger valt att arbeta utifrån hennes arbete med Magiska Skogen. Vi har under vårt arbete med till exempel matematik, teknik och naturvetenskap vävt ihop det med Märta Mus arbete. I miljöarbetet har vi till exempel vävt in ”Magiska skogen räddar världen, en skräpskur” som finns på barnradion. Ett arbete som utgick från olika tankar och olika synvinklar. Vi har förmånen att få träffa rollfiguren Märta mus varje vecka när hon kommer ut och arbetar med barngruppen kring värdegrundsfrågor, miljön, familjer och mycket mer. Då våra barn på förskolan under lång tid har lärt känna Märta Mus med kompisar så var det nu dags att få skapa vår egna Magiska Skogen. Tillsammans med vår pedagog Annika Sjöström så har barnen fått måla och skapa detaljer till Magiska Skogen. Naturmaterial som barnen har plockat har använts, stenar och pinnar har målats. Det här har nu mynnat ut i att vi har vår alldeles egna Magiska Skogen där barnen får en möjlighet att försvinna bort på magiska fantasiäventyr med Märta Mus eller någon av oss andra pedagoger. Varsågoda och följ med in i MAGISKA SKOGEN…..

Fler inlägg

The Cottage

The Cottage – Digital visning

I och med Covid-19 har vi inte möjlighet att erbjuda familjer att komma och besöka vår förskola i den utsträckning vi tidigare haft. Följ med på vår digitala visning i klippet nedan! På förskolan The Cottage som ligger på Södermalm har vi en svensk-engelsk profil och använder bägge språken i vår omsorg och undervisning. Om ni blivit erbjudna plats på förskolan The Cottage och önskar en personlig visning är ni varmt välkomna att kontakta rektor Annie Jämtell på 070-445 76 80

Piazzan

Självporträtt på Piazzan

Under hösten har femåringarna på avdelningen Orange på förskolan piazzan tillbringat mycket tid i I ateljén. De har skapat självporträtt av olika material  och tekniker såsom teckning med blyertspenna, målning med flaskfärg, limning med naturmaterial samt skulptering i lera. Barnen har studerat sig själva i spegel men också tagit hjälp av varandra i skapandet. Barnen noterar likheter och olikheter med varandra och lär sig utveckla respekt för varandra och sig själva.   Syftet med att ha samma uppgift med olika material är att åskådliggöra varje materials potential och därmed ge barnen verktyg. När barnen får tillgång till detta så ges