Nyckelförskolan Backen
Öppnar dörren till svenska samhället
In English below.
Förskolan Backen ligger högt uppe på Storholmsbackarna i Vårberg. Förskolan har en egen gård med många inslag från naturen, där det finns gott om plats för barnens utforskande och lek. På varje avdelning finns det goda möjligheter till skapande verksamhet och en rik språklig miljö där pedagogerna har stor vana att möta flerspråkiga barn.
Tellusbarn lägger grunden i svenska språket
Språk är barnets främsta redskap för att kommunicera, tänka och lära. Därför är det ett av Tellusbarns tre fokusområden.
Många barn på Tellusbarns förskolor har ett annat modersmål än svenska. Därför arbetar vi ständigt för att anpassa våra metoder för att ge barnen en god grund i det svenska språket. Då får barnen en av de viktigaste nycklarna till en väg in i det svenska samhället. Dessutom ökar deras förståelse för svensk tradition och kultur.
Pedagogerna stärker barnen i språkutvecklingen
Närvarande och aktiva pedagoger är nyckeln till språkundervisningen i förskolan. På förskolan sätter vi ord på det som händer i vardagen och använder medvetet ett rikt språk. Genom samtal, interaktion, högläsning och språklekar stimulerar vi barnens språkutveckling. Vi använder också bildstöd och teckenstöd för att möta barnen utifrån deras förståelse och var de befinner sig i sin individuella språkutveckling. Vi samverkar med hemmet för att stärka barnens språkutveckling i alla deras språk. När barnen vidgar sina språkkunskaper blir även barnets värld större och mer begriplig.
Språkglädje, högläsning och sång
På våra förskolor finns en tydlig och välutvecklad språkmiljö med böcker, sagor, rim och ramsor.
Vi arbetar med olika metoder för att stärka barnens språkutveckling, till exempel Dialogic Book Reading, DBR. Det är en strukturerad, evidensbaserad metod för att läsa och samtala om böcker. Pedagogen leder boksamtal där barnen blir aktiva i dialog istället för att vara passiva lyssnare.
Tellusbarn har ett samarbete med den marknadsledande bilderbokstjänsten Polyglutt, för att arbeta med språkutveckling och litteratur i förskolan. Polyglutt har fler än 2 000 böcker på både svenska och ytterligare ett 60-tal språk, och med tjänsten får förskolorna tillgång till ett stort, digitalt bibliotek.
The Preschool Backen Opens the Door to Swedish Society
Förskolan Backen is located high up on Storholmsbackarna in Vårberg. The preschool has its own yard with many natural elements, offering plenty of space for children to explore and play. Each department provides opportunities for creative activities and a rich language environment, where educators are highly experienced in working with multilingual children.
Tellusbarn Lays the Foundation for the Swedish Language
Language is a child’s most important tool for communication, thinking, and learning. That’s why it is one of Tellusbarn’s three core focus areas.
Many children at Tellusbarn preschools have a mother tongue other than Swedish. Therefore, we continuously adapt our methods to give children a strong foundation in the Swedish language. This provides one of the most important keys for entering Swedish society. It also enhances their understanding of Swedish traditions and culture.
Educators Support Children’s Language Development
Present and active educators are the key to successful language teaching in preschool. At Backen, we put words to what is happening in everyday situations and consciously use rich and varied language. Through conversations, interaction, reading aloud, and language games, we stimulate children’s language development. We also use visual aids and sign support to meet children based on their individual level of understanding and language development. We work in close cooperation with families to support the child’s language development in all their languages. As children expand their language skills, their world becomes larger and more understandable.
Joy in Language, Reading Aloud, and Song
Our preschools offer a clear and well-developed language environment with books, stories, rhymes, and songs.
We use various methods to strengthen children’s language development, such as Dialogic Book Reading (DBR)—a structured, evidence-based approach to reading and discussing books. In this method, the educator leads book discussions where children actively engage in dialogue, rather than being passive listeners.
Tellusbarn collaborates with the market-leading picture book service Polyglutt, to enhance language development and literacy in preschool. Polyglutt offers more than 2,000 books in Swedish and over 60 additional languages, giving preschools access to a large, digital library.
Bahar Neufeld
Rektor
bahar.neufeld@tellusbarn.se
Tel: 070-760 20 79
Avdelningar
Fjärilen: 072-253 17 63
Humlan: 072-253 17 64
Nyckelpigan: 072-253 17 65
Adress
Tellusbarn, Backen
Storholmsbackarna 34
127 43 Skärholmen
Ansök om plats hos oss.
Om du vill ansöka om plats till någon av våra förskolor vänder du dig direkt till din kommun. Önskar du även komma i kontakt med oss i samband med ditt förskoleval, till exempel för att komma på besök, ber vi dig fylla i formuläret nedan. Vi kontaktar dig inom kort.
Till ansökanKontakta oss
Antal avdelningar: 3
Antal barnplatser: 50
Öppettider: Vi följer kommunens ramtider för öppethållande, vilket för närvarande är 6:30-18:30.
Stockholms stads brukarundersökning
Så här tycker vårdnadshavarna om vår förskola
Tellusbarns filmpris 2021
Tellusbarns filmpris för att kombinera fakta och fantasi går till förskolan Backen för att filmen uppvisar en mångfald av pedagogiska miljöer med tydliga fakta om barnens utveckling. Tittaren får avnjuta alltifrån islyktor och lerskulpturer till mångfaldsgubbar samtidigt som viktiga vad och varför visualiseras.
Dialogic bookreading
På förskolan finns pedagoger med utbildning inom Dialogic bookreading – Högläsning med mer dialog.
Utbildningen har innefattat:
- Högläsningens betydelse för barns språkutveckling
- Forskning kring dialogisk bokläsning
- Metodens lästeknik och språkstrategier (crowd och peer)
- Att välja bok
- Förbereda bok med crowdfrågoor och målord
- Organisation kring högläsning med mer dialog
- Praktiskt arbete med läsning utifrån metoden
- Dokumentation och utvärdering av läsveckor

