Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Under denna vecka öppnar äntligen våra två nya förskolor Akvarellen i Skarpnäck och Växthuset i Österåker! Förskolornas rektorer och pedagoger ser spänt fram emot denna höst och att utveckla förskolorna tillsammans med barn och vårdnadshavare.

Akvarellen finns mitt i centrala Skarpnäck, förskolan har en svensk-engelsk profil med fyra avdelningar. Förskolan har en stor egen gård och ligger i en grönskande miljö. På Akvarellen kommer det finnas stora möjligheter till lek, lärande och skapande i de stora lokalerna och på den fina gården.

Även förskolan Växthuset ligger omgiven i ett naturskönt område med en egen stor gård. Utepedagogik kommer vara en central del av verksamheten, tillsammans med skapande, lärande och lek. Liksom Akvarellen kommer Växthuset vara en svensk-engelsk förskola. På förskolan finns tre avdelningar och en utegrupp.

Här kan man anmäla sig till Akvarellen

Här kan man anmäla sig till Växthuset

Om Tellusbarn

Tellusbarn driver 15 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra förskolechefer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.[:]

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi