Läs mer om förskolan: Tallkrogen
I förskolans läroplan står det att förskolan ska vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära, barnen ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Med JAG och KOMPIS-TEMA kommer barnen att få förutsättningar till att utveckla:
- Sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer
- Sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet,
- Förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler,
- Utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation.
- Fantasi och föreställningsförmåga,
- Motorik, koordinationsförmåga, och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
- Förmåga att skapa samt förmåga att utrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång,
- Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematisk om detta.
I ateljén har barnen börjat att inspireras av konstnären Picasso och har gjort självporträtt, och varandras porträtt. Vi började med en samling där barnen fick titta på en bild av Picasso och sen några av hans porträtt. Vi pratade även om vilken konststil han hade och vad den heter. Kubism som vi kommer att prata mer om under projektets gång. De fick först göra självporträtt med hjälp av spegel för att kunna studera sig själva. ”Vad består ett ansikte av? Hur ser mina ögon ut? Hur ser min näsa ut?”. Sen fick barnen sitta parvis mittemot varandra och observerade noggrant varandras ansikte, för att sen göra varandras porträtt.
Efteråt fick barnen berätta om sina självporträtt och berätta om den med en mening. ”Här är JAG och JAG ser ut så här när JAG är…” och ”Varför JAG är…”.
Här övar barnen på att kommunicera och sätta ord på sina känslor.
Att jobba med sin självbild ger möjlighet för barnen att stärka sin identitet, och skilja mellan sitt och andras utseende och uppmärksamma hur unika och olika vi är. Fortsättningsvis kommer barnen jobba med helkroppsbilder, mäta, jämföra varandras längder, Boken om Jag, känslor och kompisrelation.
Kompis-tema tillsammans med Kanin och Igelkott och Kompisböckerna. Temat tar upp vanliga dilemman i förskolan som barnen känner igen sig i och något de kan relatera till.
Kanin och Igelkott är bästa vänner men ibland kan även vänner bli ovänner. Kompisböckerna är en serie med tio berättelser om Kanin och Igelkotts vardag. Kompisböckerna är tänkta att fungera som ett konkret verktyg att använda i arbetet med värdegrunden vilket genomsyrar all verksamhet. Böckerna innehåller igenkännande berättelser som alla kan arbeta med och som väcker tankar och reflektioner vilket många gånger leder till fina samtal.
Vi utgår från barnens referensramar, intressen och nyfikenhet. Tillsammans med barnen utforskar vi böckerna och olika material på olika sätt (QR-koder och projektor). Vi har boksamtal, dramatiseringar, samtalar om att dela med sig, säga förlåt och att prata om det som hänt, kompisregler, samarbetsövningar, skapande, rörelselekar, avslappning, sång, spel, turtagning och gestaltar känslor.