Läs mer om förskolan: Uppfinnaren
Den här veckan på förskolan Uppfinnaren har vi introducerat ett nytt och spännande sätt att skapa konst med hjälp av Beeboten, en programmerbar robot. Barnen fick först välja tre färger – röd, blå och orange – som vi tillsammans fäste på roboten med tuschpennor. Därefter lade vi ett stort papper på bordet och placerade Beeboten i mitten.
Barnen använde robotens knappar, som styr den i olika riktningar: framåt, bakåt, höger och vänster. Genom att trycka på olika kombinationer av knappar programmerade de Beebotens rörelser och tryckte sedan på startknappen. När roboten började röra sig skapades färgade streck och mönster på pappret, och barnen följde fascinerat hur konstverket tog form.
Ett av barnen ropade: ”Försiktigt roboten!” när Beeboten kom för nära kanten, och det blev namnet på deras konstverk. Aktiviteten väckte stort intresse och höll barnen engagerade under en längre tid, där de fick experimentera med olika mönster och skapa unika konstverk.
Estetiskt skapande och lärande enligt läroplanen
På förskolan Uppfinnaren arbetar vi aktivt med att integrera digitala och analoga metoder för att främja barnens skaparglädje och lärande. Enligt förskolans läroplan (Lpfö18) ska barn ges möjlighet att skapa, utforska och gestalta genom olika uttrycksformer som bild, form och rörelse. Beeboten är ett fantastiskt verktyg för att introducera barnen till programmering samtidigt som de får utforska estetiskt skapande på ett lekfullt sätt.
Skapandet är både ett innehåll och en metod i förskolan, och med aktiviteter som denna får barnen utveckla sin problemlösningsförmåga, fantasi och samarbetsförmåga. Genom att kombinera teknik och konst får de nya perspektiv och möjligheter att uttrycka sig.
Vi ser fram emot att använda Beeboten i fler kreativa projekt och bjuda in fler barn att delta i detta digitala estetiska utforskande. På förskolan Uppfinnaren uppmuntrar vi nyfikenhet och kreativitet – varje dag!