I och med förskolans reviderade läroplan (Lpfö 18), som innehåller nya målformuleringar kring digitalt lärande, behöver den digitala kompetensen stärkas i förskolan. I läroplanen står det bland annat att förskolan ska ge barn möjlighet att skapa med hjälp av olika tekniker, såväl digitala som andra, och att barn ska ges förutsättningar att utveckla digital kompetens. En del i detta arbete är att utforska programmering på olika sätt. Genom att delta i aktiviteter kring programmering stimuleras barnens förmåga att lösa problem, hitta mönster, tänka logiskt och att vara kreativ.
Med barn i förskoleålder kan man både arbeta med unplugged programmering och med digital programmering. En fördel med unplugged programmering är att barnen ges möjlighet att uppleva programmering med flera sinnen, exempelvis genom att bygga, dansa, rita och pärla. Därför är det bra att arbeta med analog programmering vid sidan av digital programmering. Programmering handlar först och främst om problemlösning och att göra steg-för-steglösningar och att följa dessa. Ett enkelt och roligt sätt att börja är att be barnen instruera hur pedagogen ska hälla upp drycken under lunchen. Pedagogen följer sedan instruktionerna till punkt och pricka, precis som en robot. När det blir tokigt kommer barnen reagera och man får börja om igen. Här handlar det om att minsta lilla moment måste programmeras, precis som med en dator. Det blir förvånande många kommandon som behövs för att utföra arbetet!
På förskolan Backen har flera barn deltagit i rörelseaktiviteter med programmering. Pedagogerna programmerar barnen med olika rörelser, till exempel ”Gå två steg fram, två steg bakåt och ett steg åt vänster”. När barnen övat en stund får de programmera varandra på samma sätt. Inte bara har barnen fått tillfälle att lösa problem tillsammans, utan även öva på sin kroppsuppfattning och olika matematiska begrepp.
På Galaxen har barnen tagit del av analog programmering genom att följa mönster med pärlor. Genom att uppmärksamma mönster ges barnen möjlighet till problemlösning och att se skillnader och likheter. Barnen utvecklar även sin förståelse för form, läge och riktning, och grundläggande egenskaper hos mängder, antal och ordning.