Läs mer om förskolan: Växthuset
Bondgårdspromenad på förskolan Växthuset
Idag hade vi planerat att gå på promenad. Innan vi lämnade förskolan fick barnen själva välja utflyktsmål. Var och en fick ta en kastanj och lägga vid den bild som visade den plats de ville gå till. När alla hade lagt ut sin kastanj, räknade vi tillsammans hur många kastanjer det låg vid varje bild. Denna gång ville de flesta barn gå till bondgården.
Några barn fick åka den stora vagnen och några gick tillsammans och höll i ett rep. Vi tränade på att gå bakom varandra i ett led och försöka hålla ett jämnt tempo för att inte trampa varandra på fötterna. Det kan vara svårare än man kan tro!
På vår väg till bondgården såg vi många spännande saker, bland annat en glittrig ren i ett fönster, en snigel med spännande mönster, en motorcykel och flera kompisars hus. Tyvärr var inte kossorna ute idag, men vi hörde både fåglar och får.
Vi sjöng vår samlingssång ”Här är jag och där är du”, innan vi åt frukt och pratade om olika ljud.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla – motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt – förståelse för demokratiska principer och förmåga att samarbeta och fatta beslut i enlighet med dem (Lpfö18).