Läs mer om förskolan: Tallkrogen

På kulturförskolan Melodin har vi under många år arbetat med böcker som grund för vårt pedagogiska arbete. Böcker är starten för många av våra projekt, vi har senast använt de otroligt fina Pettson och Findus-böckerna. Där läste vi och hittade ingångar till de allra flesta områden i vår läroplan. Därefter djupdyker vi i ett fokusområde i taget och som rubrik är det språk, matematik, naturvetenskap och teknik.

Vi har såklart använt de fantastiska bilderna ur böckerna för att utveckla språket, ritutvecklingen och skapandeförmågan med en massa olika material. För att verkligen förstå vad till exempel en stengärdesgård/stenmur som finns runt Pettsons gård är för något så har barnen fått använda många olika språk och verktyg. Vi besökte Skogskyrkogården för att verkligen se och uppleva det på riktigt, därefter ritade vi den med blyerts för att sedan bygga den med stenar. Och sedan bygga och konstruera byggnader, hönor, Pettson och Findus som vi gjorde en kortfilm där barnen fick återberätta en av böckerna.

När vi var mitt i arbetet så observerade jag att bokstäver och ord var mycket spännande, hur barnen och vi vuxna hade samtal om hur bokstäver låter och hur de ser ut eller stavas. Det var då Bokstavsräven föddes!

Bokstavsräven är en filur som kommer med en bokstav till oss på förskolan. Vi har aldrig sett eller hört när den levererar en bokstav. Så vi funderar på hur den ser ut och hur stor den är. Den är svart och ganska hög säger en del, en del säger att de sett skuggan av den. Vi har letat i flera omgångar men aldrig hittat räven. Bara en bokstav!

Bokstavsräven har till exempel lämnat en rulle med ett brev i en av tofflorna, det är helt magiskt när hela barngruppen blir uppslukad av att inte veta något om denna filur. Det sätter guldkant på vår vardag. Ibland ligger det bara en bokstav i ett av rummen, andra gånger har det svävat en ballong i form av en bokstav, nu senast var det en liten ask med olika föremål på bokstaven Kk; kantarell, kork, kvitto, kyckling och ett brev där det saknades bokstaven k i de ord som Bokstavsräven skrivit, det var en bokstav som försvunnit men den visste inte vilken och ville ha hjälp av barnen.

När vi fått bokstaven så hittar vi ord som börjar, slutar eller har den i mitten av ordet, vi skriver ner dem och vi lyssnar efter ljudet när vi letar om ordet har den aktuella bokstaven. Därefter har barnen fått välja något eller några av alla ord som de vill rita och sedan skriva. Vi använder oss också av Polyglutt för att ta fram böcker med bokstäver i som vi kan läsa om bokstaven och se hur den ser ut på väggen. Ofta finns det ett rim eller en liten berättelse om varje bokstav som ger mer kunskap.

UR har ett mycket bra program som heter Bokstavslandet som vi använder oss av och vi tittar också på Fem myror är fler än fyra elefanter samt sjunger och lyssnar till Majas alfabetssånger.

Vi använder inte alla dessa möjligheter varje gång utan vi väljer vad vi ska använda vid varje tillfälle. Men vi arbetar på bred front för att alla barn ska få möjligheten att lära sig på olika sätt, ett sätt passar sällan för alla barn. Och vi gör det på många olika sätt så blir det en mångfald av lärandesätt så att alla får möjlighet att tillgodose sig kunskapen. Vi ser framemot när Bokstavsräven kommer med nästa bokstav, det är alltid lika spännande!