Läs mer om förskolan: Oasen
I ateljén på förskolan Oasen arbetar ateljépedagogen Kitty tillsammans med barnen kring olika skapandeprocesser. Till ateljén kommer barnen i små grupper, så att alla får möjlighet att prova olika material och tekniker i sin egen takt. Genom att skapa tillsammans i mindre grupp stimuleras inte bara fantasi och kreativitet, utan även förmågan till samspel och kommunikation. I ateljén står processen i centrum, snarare än resultatet. Det innebär att barnen ges ett frirum i den kreativa miljön, där alla får testa, upptäcka och fantisera utan mallar och rätt eller fel. Lärandet i ateljén ska precis som alla andra aktiviteter i förskolan vara inriktade på lust och lek. I den skapande processen ges många möjligheter till att bygga relationer, både barnen emellan och mellan ateljépedagogen och barnen. På så sätt blir även skapandet en viktig del i att lära känna varandra på flera plan och upptäcka nya sidor hos varandra.
Det första projektet i ateljén på Oasen heter ”Skogen”. Projektet har utgått från frågorna: Vad finns i skogen? Hur låter det? Vad luktar det? Vilka färger ser vi? Vilka former? För att fånga barnens intresse utifrån tidigare erfarenheter började arbetet kring att utforska lera, för att senare gå vidare med att måla pinnar och kottar. Gruppen gick under arbetets gång ut i skogen för att undersöka projektets frågeställningar och barnen plockade med sig löv och grenar till förskolan. Leralstren målades när de hade torkat och barnen jobbade vidare med färg på tyg och papper. Efter tre veckor kunde allt börja sättas ihop till en egen liten skog inne på förskolan. Ett landskap växte fram. Leran blev dungar och berghällar, tyget blev mark, stora träd målades i bakgrunden och stenar, kottar och löv placerades ut för att binda ihop allt. Plötsligt upptäckte några barn att en hemlig stig slingrade sig genom skogen. Den lyftes då fram med en ljusslinga som sedan barnen kunde gå på upptäcktsfärd på med sina fingrar. Precis som denna lilla stig som sakta växte fram är processerna i ateljén inte utstakade i förväg, ateljépedagogen startar igång processen och resten formas i ett ständigt samspel tillsammans med barnen. Läs mer om förskolan Oasen här.