Läs mer om förskolan: Solen
På avdelning Regnbågen (3-5år) på förskolan Solen i Märsta utgick vi från barnens intresse och vi skapade ett piratskepp som seglar i ett hav fullt med fiskar, koraller, snäckor, havssköldpaddor, och underbara havsväxter, sjöjungfrur och andra varelser. Fokus var på ”språk och kommunikation”, dock jobbade vi även med andra av läroplanens mål.
Vi använde Ipaden för att hitta olika bilder på pirater, fiskar, sjöväxter med mera, skrivaren för att skriva ut dessa, en gammal flyttlåda för att göra skeppet, tyg till skeppets segel, lim, penslar, sax och tyll som vi färgat blått för att skapa havet. Barnen klippte och klistrade in olika bilder på piratskeppet och använde även lamineringsmaskin för att laminera fiskarna och piraterna. Sedan satte vi alla figurerna på väggen och därmed började projektet med temat ”piraterna och havets värld”.
Under hela processen var barnen delaktiga och de utvecklade sin förmåga att använda digitala medel, att kommunicera, samtala, diskutera, samarbeta, skapa, fantisera och leka.
Genom bilderna fick barnen möjligheten att observera och jämföra storlekar, se olika mönster, räkna och på så sätt utvecklades barnens matematiska förmåga.
Dessutom såg barnen på bilderna könsneutrala fiskar, sköldpaddor, bläckfiskar och andra, olika typer av familjer med olika antal medlemmar, till exempel en stor sköldpaddfamilj med två föräldrar och flera barn, en bläckfiskfamilj med en förälder och ett barn, en familj med ett par krabbor som ser likadana ut och en familj med två olikfärgade sjöhästar som har ett bläckfiskbarn. Piraterna och sjöjungfrur var både kvinnor och män med olika hudfärg samt funktionsnedsättningar med resultatet att vi kom bort från stereotyper och normer.
Naturligtvis utvecklades barnens kunskap i naturvetenskap eftersom vi lär oss om den underbara havsvärlden och dessutom utvecklade barnen ekologiskt medvetande.