Läs mer om förskolan: Robinson



På våra förskolor är högläsning lika självklar som uteleken. Böckerna finns inte bara i bibliotekshyllan, de finns på kudden i vilorummet, i ryggsäcken på utflykten och i kojan på gården. När den reviderade läroplanen för förskolan nu lyfter fram högläsning och språkstärkande arbete tydligare, känns det naturligt för oss att bygga vidare på det vi redan gör.
Högläsning som öppnar dörrar
Vi vet att högläsning kan göra mycket mer än att förmedla en berättelse. Den väcker nyfikenhet, tränar koncentration, skapar gemenskap och öppnar dörrar till nya världar. På friluftsförskolan Robinson händer det ofta att en pedagog samlar barnen under en filt i skogen och läser om djur och natur medan vinden prasslar i löven. Andra gånger är det barnen själva som väljer en bok och turas om att “läsa” bilderna för varandra.
Rörelse som en del av lärandet
I den nya läroplanen betonas också fysisk aktivitet som en del av undervisningen. För oss är det ingen tillfällig aktivitet utan något som vävs in i hela dagen. Barnen springer, hoppar och klättrar, men de rör sig också i lugnare former genom dans, yoga och rytmik.
Analoga lärverktyg och kreativt utforskande
Skolverket uppmuntrar nu tydligare att arbeta med analoga, taktila och kreativa metoder. Det är vi glada för. I våra ateljéer finns färger, papper, tyg och återbruksmaterial som bjuder in till eget skapande. I skogen blir pinnar, kottar och stenar byggmaterial och rekvisita i barnens lekar.
Vetenskaplig grund och gemensamt ansvar
De nya riktlinjerna tydliggör att både pedagoger och rektor har ansvar för att undervisningen vilar på forskning och beprövad erfarenhet. Hos oss innebär det att vi tillsammans i arbetslaget planerar, provar, reflekterar och justerar. Vi pratar om varför vi väljer vissa metoder, hur barnen svarar på dem och vad vi kan göra annorlunda nästa gång.
För Tellusbarn är läroplansändringarna inte en ny riktning utan ett stöd för det vi redan brinner för: att skapa miljöer där barn får växa genom språk, rörelse, kreativitet och gemenskap oavsett om vi sitter under ett träd med en bok, målar i ateljén eller bygger hinderbana på gården.
