Läs mer om förskolan: Piazzan

Förskolan Piazzan i Kallhäll gick ut i skogen, självklart fick Mamma Mu och Kråkan fick följa med. Mamma Mu var som vanligt nyfiken och fundersam, medan Kråkan tyckte att han visste allt. Plötsligt hittade de spindlar! Då ville både barnen, Mamma Mu och Kråkan undersöka dem på nära håll.
Sen användes kunskapsduken, en duk där det finns en karta med frågor som: Vilken art är det? Var bor den? Vad äter den? Hur ser den ut? Barnen tittade med förstoringsglas för att se benen, nätet och hur spindeln fångar sitt byte.
Till sist sjöngs det ”Imse Vimse Spindel”, både den vanliga och den busiga versionen. När barnen sjöng, tittade, kände och undersökte, fick de använda flera av sina sinnen – syn, hörsel och känsel. Det gör att lärandet fastnar bättre och blir mer spännande.



Koppling till teori:
Vygotskij menar att barn lär sig bäst tillsammans med andra genom lek, språk och gemensamma upplevelser. Här fick barnen utforska spindeln tillsammans med vännerna och figurerna, och samtidigt lära sig nya ord och fakta.
Koppling till Lpfö 18:
- Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp.
- Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin förmåga att utforska, ställa frågor och samtala om naturvetenskap.