Läs mer om förskolan: Tallkrogen

På Kulturförskolan Tallkrogen arbetar vi just nu med temat matematik och mönsterskapande. Att upptäcka mönster och strukturer i omvärlden är en grundläggande färdighet som stödjer barnens matematiska tänkande. Mönster finns överallt – i naturen, objekten omkring oss och i våra dagliga aktiviteter. Genom att utforska dessa mönster lär sig barnen att använda matematik för att lösa problem och att förutse vad som kan hända i nästa steg.

Utforskande av mönster och strukturer

Barnen har engagerats i aktiviteter där de undersökt mönster både inomhus och utomhus. På avdelningen har de byggt med kaplastavar, sorterat pärlor, arbetat med ljusbord och använt naturmaterial för att skapa egna mönster. Under mönsterjakt har de upptäckt mönster i elementskydd, kläder och leksaker.

Digital och analog problemlösning

För att stärka problemlösningsförmågan och utveckla logiskt tänkande har barnen också arbetat med programmering genom digitala verktyg som Blue-Bot. De har övat på att programmera Blue-Boten att röra sig från punkt A till B över en bana med geometriska former. Genom detta har de fått förståelse för algoritmer och digitaliseringens roll i vardagen.

Kreativt skapande i ateljén

I ateljén har barnen tillsammans med konstpedagogen arbetat med olika tekniker och material för att utforska mönster.

  • Använt oljepastellkritor och temperafärger för att skapa färgstarka mönster.
  • Prövat frottagetekniken för att skapa mönster från strukturer i olika objekt.
  • Gjort textiltryck med potatistryck och återbruksmaterial för att skapa personliga mönster på tyg.
  • Målat med vaxkritor och experimenterat med strykjärn för att skapa unika konstverk.
  • Arbetat med lera, där de övat på kavling och tumning för att skapa pizzor och pajer med fantasifulla mönster.

I alla aktiviteter uppmuntras hållbarhetstänk. Barnen får hjälpa till att rengöra och ta hand om material, så att det kan återanvändas.

Samspel och reflektion

Under hela processen har barnens samspel och kommunikation stått i fokus. De har delat med sig av sina upptäckter och erfarenheter, både spontant och under samlingar. Genom att sätta ord på sina upplevelser och beskriva sina skapelser för varandra utvecklar de språk och förståelse för matematiska och estetiska samband.

En lärandeprocess som främjar utveckling

Som en del av förskolans arbete enligt läroplanen (Lpfö18) är skapande både ett innehåll och en metod. Barnen får uppleva, gestalta och kommunicera genom olika uttrycksformer som bild, form, rörelse och musik. Genom dessa aktiviteter får barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att analysera och beskriva sin omvärld samtidigt som deras kreativitet och problemlösningsförmåga stärks.

På Kulturförskolan Tallkrogen ser vi hur mönsterskapandet skapar en meningsfull och inspirerande plattform för lärande – en plats där barnens nyfikenhet och fantasi får blomstra.