Läs mer om förskolan: Valsjön
Projektarbete är ett roligt sätt för barn att få fördjupad kunskap. Det är lätt att skapa en röd tråd, man fångar barnens intresse och det ger en helhetssyn på ämnet – man skapar en nyfikenhet och lust att lära.
Under januari startade Tellusbarn Valsjön läsårets andra projekt – LJUS. Flera av våra pedagoger inledde projektet med att göra en tankekarta tillsammans med barnen. Vad tänker vi på då vi hör ordet ljus? Vad vet vi om ljus? Barnen har många funderingar och spännande tankar. Utifrån tankekartan skapar de sedan innehåll för undervisning och aktiviteter.
Avdelningen Humlan med 3-4 åringar, har pratat om olika slags ljus; ficklampa, stearinljus, batteriljus. De har provat vad som händer med ljuset när man lyser på spegel, reflex eller prisma. De har även skapat månar och solar av hårt papper med hål och silkespapper. Där man kan titta på skillnader mellan natt och dag, ljust och mörkt.
Avdelning Fjärilen med 1,5-3 åringar, har utforskat reflexer med hjälp av ficklampor. De har använt både små reflexer, reflexvästar och har dessutom lånat några av barnens kläder och tittat om de hade reflexer på sig. Ett spännande inslag var när de släckte ner på avdelningen och barnen fick lysa på reflexerna från olika håll och avstånd. De samtalade om att reflexerna är en hjälp för att synas i mörkret.
De äldsta, våra 4-5-åringar på avdelning Myran har pratat om spänning och elektricitet och mest fascinerande var den häftiga ljusbollen.
Flera av avdelningarna har även börjat utforska skuggor. Att bygga skuggbilder är ett sätt att lära sig om fenomenet skuggor och dess uppkomst.
Projekt LJUS pågår hela februari och mars. Ännu finns det mycket spännande kvar att utforska!