Tellusbarn startar förskola med inriktning mot särskilt begåvade barn

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Under hösten kommer Tellusbarns förskola The Rainbow i Kristineberg att utvecklas till en förskola med inriktning mot särskilt begåvade barn. Precis som alla barn behöver särbegåvade barn mötas av acceptans, goda relationer och en pedagogisk miljö som är anpassad utifrån varje barns individuella förmågor, behov och intressen.

Under 90-talet benämndes uttrycket särbegåvning för första gången, i en avhandling av professor Roland Persson. Särbegåvning är ingen diagnos, att överhuvudtaget begåvningstesta barn är komplext då särbegåvade barn tenderar att tänka utanför ramarna och riskerar att misstolkas i testerna. Ett högt IQ ingår i definitionen av särbegåvning, precis som ett mer avancerat abstrakt resonemang än jämnåriga och en hög slutledningsförmåga. Hjärnan går helt enkelt snabbare och detta medför att många av dessa barn även har en överkänslighet för stimuli, så kallad High Sensitive Personality (HSP). Att vara särbegåvad är medfött och handlar om hjärnans utveckling, det är alltså inget som man kan träna sig till genom stimulans i den omgivande miljön.

I förskolan kan det vara svårt att upptäcka de särskilt begåvade barnen, de kan till exempel misstolkas för att vara hyperaktiva och ha koncentrationssvårigheter. Ju mer erfarenhet och kunskap pedagoger skaffar sig, desto större är chansen att dessa barn upptäcks tidigt. Likt alla barn har särskilt begåvade barn individuella behov, intressen och förmågor, därför kan man inte möta alla på samma sätt. Det som särskilt begåvade barn dock har gemensamt är den rastlöshet om uppstår vid brist på stimulans. Detta ställer höga krav på de pedagoger som arbetar med dessa barn i förskolan. Man behöver uppmärksamma och kartlägga varje barns individuella förutsättningar och sedan utmana och stimulera på rätt nivå, samtidigt som ett aktivt stöd behövs i barnens socioemotionella utveckling. Det är också värdefullt för särskilt begåvade barn att få möta barn i liknande situation, känslan av tillhörighet och acceptans är avgörande för självkänslan och tilltron till sin egen förmåga.

Förutom att utmana särskilt begåvade barn med lärande utifrån individuella förutsättningar är det betydelsefullt att ge möjlighet till reflekterande och komplexa diskussioner. Det är också viktigt att relevant material och läromedel finns på förskolan, där barnens ålder inte är i centrum, utan där man istället utgår från barnens intressen och förmågor.

På förskolan The Rainbow kommer det finnas pedagoger som har erfarenhet och kunskap om särskilt begåvade barn. Det finns totalt plats för 30 barn på förskolan. Barngrupperna kommer inte organiseras utifrån ålder, utan istället med hänsyn till varje enskilt barns förutsättningar för utveckling och lärande. Det kommer inte finnas något tak för lärandet, utan varje barn ska ges möjlighet att utvecklas och lära så långt som möjligt utifrån sina förmågor.

Pedagogerna på The Rainbow kommer tillsammans, med stöd av specialpedagog, kartlägga varje barns individuella förutsättningar för att kunna ge rätt stimulans och utmaningar. Betoningen i både vardagsrutiner och i aktiviteter är intellektuell stimulans utifrån det som barnen visar intresse för. Barnens intressen och kunskapsnivå kommer ligga till grund för de inköp som genomförs, så att pedagoger och barn har tillgång till relevant material och böcker som motsvarar varje barns förmågor och intressen. När det är dags att börja skolan kommer förskolans pedagoger ge en tydlig överlämning till övertagande skola, för att säkerställa att barnet fortsätter utmanas utifrån sin kunskapsnivå.

Du är varmt välkommen att ställa ditt/dina barn i kö till The Rainbow genom Stockholm stads gemensamma kö här.

Här finns mer att läsa om särskilt begåvade barn

Läs mer om The Rainbow här

[:en]Under hösten kommer Tellusbarns förskola The Rainbow i Kristineberg att utvecklas till en förskola med inriktning mot särskilt begåvade barn. Precis som alla barn behöver särbegåvade barn mötas av acceptans, goda relationer och en pedagogisk miljö som är anpassad utifrån varje barns individuella förmågor, behov och intressen.

Under 90-talet benämndes uttrycket särbegåvning för första gången, i en avhandling av professor Roland Persson. Särbegåvning är ingen diagnos, att överhuvudtaget begåvningstesta barn är komplext då särbegåvade barn tenderar att tänka utanför ramarna och riskerar att misstolkas i testerna. Ett högt IQ ingår i definitionen av särbegåvning, precis som ett mer avancerat abstrakt resonemang än jämnåriga och en hög slutledningsförmåga. Hjärnan går helt enkelt snabbare och detta medför att många av dessa barn även har en överkänslighet för stimuli, så kallad High Sensitive Personality (HSP). Att vara särbegåvad är medfött och handlar om hjärnans utveckling, det är alltså inget som man kan träna sig till genom stimulans i den omgivande miljön.

I förskolan kan det vara svårt att upptäcka de särskilt begåvade barnen, de kan till exempel misstolkas för att vara hyperaktiva och ha koncentrationssvårigheter. Ju mer erfarenhet och kunskap pedagoger skaffar sig, desto större är chansen att dessa barn upptäcks tidigt. Likt alla barn har särskilt begåvade barn individuella behov, intressen och förmågor, därför kan man inte möta alla på samma sätt. Det som särskilt begåvade barn dock har gemensamt är den rastlöshet om uppstår vid brist på stimulans. Detta ställer höga krav på de pedagoger som arbetar med dessa barn i förskolan. Man behöver uppmärksamma och kartlägga varje barns individuella förutsättningar och sedan utmana och stimulera på rätt nivå, samtidigt som ett aktivt stöd behövs i barnens socioemotionella utveckling. Det är också värdefullt för särskilt begåvade barn att få möta barn i liknande situation, känslan av tillhörighet och acceptans är avgörande för självkänslan och tilltron till sin egen förmåga.

Förutom att utmana särskilt begåvade barn med lärande utifrån individuella förutsättningar är det betydelsefullt att ge möjlighet till reflekterande och komplexa diskussioner. Det är också viktigt att relevant material och läromedel finns på förskolan, där barnens ålder inte är i centrum, utan där man istället utgår från barnens intressen och förmågor.

På förskolan The Rainbow kommer det finnas pedagoger som har erfarenhet och kunskap om särskilt begåvade barn. Det finns totalt plats för 30 barn på förskolan. Barngrupperna kommer inte organiseras utifrån ålder, utan istället med hänsyn till varje enskilt barns förutsättningar för utveckling och lärande. Det kommer inte finnas något tak för lärandet, utan varje barn ska ges möjlighet att utvecklas och lära så långt som möjligt utifrån sina förmågor.

Pedagogerna på The Rainbow kommer tillsammans, med stöd av specialpedagog, kartlägga varje barns individuella förutsättningar för att kunna ge rätt stimulans och utmaningar. Betoningen i både vardagsrutiner och i aktiviteter är intellektuell stimulans utifrån det som barnen visar intresse för. Barnens intressen och kunskapsnivå kommer ligga till grund för de inköp som genomförs, så att pedagoger och barn har tillgång till relevant material och böcker som motsvarar varje barns förmågor och intressen. När det är dags att börja skolan kommer förskolans pedagoger ge en tydlig överlämning till övertagande skola, för att säkerställa att barnet fortsätter utmanas utifrån sin kunskapsnivå.

Du är varmt välkommen att ställa ditt/dina barn i kö till The Rainbow genom Stockholm stads gemensamma kö här.

Här finns mer att läsa om särskilt begåvade barn

[:]

Fler inlägg

Galaxen

SKAPANDE UTOMHUS

Förskolan Galaxen på Södermalm har skapande i fokus som et naturligt inslag i sin verksamhet. Pedagogerna stödjer barnenens utveckling i skapandet och genom at erbjuda detta i en utomhusmiljö hoppas vi på att kunna ge barnen nya perspektiv och en ny gemenskap. Under föregående vecka har förskolans nya utomhusstaffli invigts. Många barn gjorde uttryck för entusiasm och glädje. Runt Staffliet blev det snabbt trångt, barnen fick då praktisera samarbete och turtagning. “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära – förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå

Melodin

Får man ha pyjamas på förskolan?

Vi har haft en pyjamasmysdag! Emma, vår teaterpedagog, hade pyjamas på sig och sov på mattan nedanför vår soffa, när vi kom in. Vi smög för att inte väcka henne. Efter en liten stund vaknade hon och upptäckte oss och att vi, barn och pedagoger också hade pyjamas. Tänk att man kan ha pyjamas på sig på förskolan! Vi låtsades att det var natt och alldeles mörkt ute. Det enda som syntes på himlen var månen och några stjärnor. Efter att ha sjungit lite viftade vi allesammans på tårna, blåste på dem och uttalade en trolleriramsa och plötsligt hade vi